Rast v sektore LNG prináša nové výzvy

Priemysel so skvapalnením zemným plynom je na vzostupe. Flotila na jeho prepravu dosiahne do dvoch rokov 700 lodí. Podľa portálu LNG World shipping sa preto odvetvie musí začať sústrediť na bezpečnosť i vzdelávanie.

Rast na trhu s LNG prekonáva podľa analytikov všetky minulé čísla. Neustále pribúdajú nové plavidlá, stavajú sa nové terminály. Do organizácie SIGTTO (Spoločnosť medzinárodných prepravcov plynu a terminálových operátorov) sa hlási čoraz viac členov. Priekopníci tohto odvetvia si pred viac ako pol storočím len ťažko vedeli predstaviť, kam sa až dostane lodná preprava LNG. Hoci mali rozhodne ambiciózne plány, mohli len snívať, že raz budú brázdiť moria lode triedy Q-Max alebo Prelude FLNG, ktoré je mimochodom najväčším plávajúcim zariadením na prepravu LNG na svete.

Od prvej komerčnej lodnej prepravy LNG uplynulo 55 rokov. Momentálnu flotilu LNG, ktorá je každodenne prevádzke, čaká rozšírenie. Z čísla 600, by sa mala posunúť na 700 plavidiel. Objednávky spoločností sa budú realizovať v období rokov 2021-22. Portál pripomína, že ide o pozoruhodný úspech, keďže napríklad v roku 1997 sa táto flotila pohybovala na úrovni približne 100 plavidiel.

Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov

Zvýšenú aktivitu v LNG odvetví vítajú experti, prevádzkovatelia a najmä obchodníci. Tento rast však, ruka v ruke, prináša so sebou aj ďalšie výzvy, v neposlednom rade v podobe čerstvých posádok lodí, ale aj personálu na pobreží, či školiteľov, ktorí by nových námorníkov, na plavbu na špecifických plavidlách pripravili. Nároky a podmienky pre personál na týchto plavidlách sú totiž špecifické a nie je preto jednoduché zohnať dostatok pracovných síl na nové lode, ktoré už čo chvíľa vyrazia na more.

SIGTTO vypracovala pre posádky na palube plavidiel LNG a LPG špeciálne usmernenia, ktoré sa stali odporúčaniami pre najosvedčenejšie a najlepšie postupy v lodnom priemysle. Poskytujú operátorom usmernenia o získaní a nutnosti špecifických kompetencií, ktoré musí mať každý zamestnanec či už plavidla, alebo terminálu predtým, než začne na mieste pracovať. Tieto normy sú nad rámec minimálneho Medzinárodného dohovoru o normách pre certifikáciu výcviku a strážnej služby námorníkov (STCW). Na webových stránkach je k dispozícii aj manuál pre operátorov terminálov.

Osvedčená prax  ako základný kameň

Na bezpečnosť LNG lodnej dopravy je podľa médií drvivá väčšina všetkých ľudí v sektore mimoriadne hrdá. Je preto dôležité, aby to tak zostalo aj počas jej rozmachu. Manuál o bezpečnosti a nutných zručnostiach posádky a personálu, ktorý organizácia SIGTTO vydala, je postavený na silnej filozofii bezpečnosti, správnej a presnej konštrukcii zariadení a systémov, dobrých prevádzkových a údržbových postupoch, prekročení minimálnych prevádzkových požiadaviek, dodržiavaní osvedčených postupov a na vysokých štandardoch odbornej prípravy spojených s kompetenciou.

Portál dodáva, že pritom nejde o žiadne obmedzenia. Priemysel v tomto odvetví využil najmä rozvoj Medzinárodného kódexu pre výstavbu a vybavenie lodí na prepravu skvapalnených plynov v hromadnej doprave (IGC Code), ktorý je založený na skutočných skúsenostiach zo začiatkov prepravy LNG. Nejde o žiadnu prázdnu teóriu, ale o osvedčené lekcie z praxe. Pri písaní o bezpečnostných pravidlách a záznamoch je totiž, podľa portálu, dôležité nielen oceniť príspevky priekopníkov v odvetví LNG, ale rovnako aj tvorbu kódexu IGC s jeho nadštandardami a pravidlami, týkajúcimi sa bezpečnosti plavidiel a terminálov. LNG World shipping píše, že kódex poskytuje pevný základ, ktorý je priamo zodpovedný za vynikajúce a bezprecedentné výsledky v oblasti bezpečnosti priemyslu LNG  počas takmer 55 ročnej komerčnej prevádzky.

Nezabúdať na PR

Jednou z pretrvávajúcich výziev je pokračovanie nielen vo vzdelávaní posádok a pracovníkov terminálov LNG, ale aj popularizovanie lodnej dopravy na skvapalnený zemný plyn smerom k verejnosti. Vnímanie laikov totiž často nemá ďaleko od predstáv, že vodní dopravcovia plynu sú „plávajúce bomby“ a že incident na lodi môže spôsobiť obrovský výbuch s fatálnymi následkami na majetku a na najmä na životoch. Verejnosť sa musí dozvedieť, že tieto obrovské lode sú navrhnuté a skonštruované bezchybne a v požadovanej miere sú aj vybavené bezpečnostnými a núdzovými systémami.

Katastrofické udalosti spôsobené uhľovodíkovými plynmi v kvapalnej fáze sú zriedkavé. Napríklad je vysoko nepravdepodobné, že chladiace nádrže na skvapalnený plyn by explodovali, no budú horieť, kým sa palivo nespotrebuje. Bezpečnosť je na prvom mieste a nikto nespochybňuje, že skvapalňovanie zemného plynu a jeho preprava je vysoko náročná záležitosť. Postupy v nej sú zložité a samotný náklad je potenciálne nebezpečný. Práve preto musí mať personál, obsluhujúci plynové nosiče a plynové kotviská, vysokú úroveň profesionality a vedomostí.

(as)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *