PRO-Avia vyvíja lietadlo s naftovým motorom

Na internete sa objavili prvé počítačové zobrazenia budúceho ľahkého dvojmotorového dopravného lietadla, ktoré vyvíja ruská spoločnosť PRO-Avia. Lietadlo bude patriť do obľúbenej triedy s kapacitou 9 až 14 cestujúcich.

Hlavnou konštrukčnou zvláštnosťou lietadla, ktoré má klasickú koncepciu hornoplošníka, sú jeho pohonné jednotky. Na pohon ruskej novinky budú totiž slúžiť vznetové (naftové) motory. Vyrába ich nemecká firmou RED Aircraft GmbH so sídlom v Adenau. Spoločnosť RED (Raichlin Engine Development) založil ruský konštruktér Vladimírom Raichlin, ktorý sa špecializuje na vývoj vznetových motorov pre lietadlá.

Na pohon novo vyvíjaného ruského lietadla, ktoré zatiaľ nemá žiadne typové označenie, je určený dvanásťvalcový vidlicový motor RED A03. Ide o motor zdvihového objemu 6 134 kubických centimetrov, ktorý je zhotovený prevažne z hliníka a prepĺňajú ho dve turbodúchadlá s medzichladičmi vzduchu. Motor s dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave každého radu valcov má maximálny výkon v štartovacom režime 368 kW, v cestovnom režime 338 kW.

 Motor bez prevádzkových náplní má hmotnosť 363 kg. Palivom môže byť buď nafta, alebo kerozín. V Moskve sídliaca spoločnosť Pro-Avia zverejnila na svojej internetovej stránke zatiaľ len predbežné špecifikácie svojho nového hornoplošníka. Lietadlo má mať dĺžku 13 m, rozpätie krídiel 17,3 m a maximálnu vzletovú hmotnosť 4800 kg. Trochu nezvyklo znie údaj, že normálne užitočné zaťaženie lietadla je 1600 kg, maximálne je 2600 kg. Maximálna cestovná výška má dosiahnuť 4000 metrov, plánovaná najvyššia cestovná rýchlosť je 310 km/h.

Výrobca by mal lietadlo dodávať aj v nákladnej verzii, schopnej prepravovať štandardné kontajnery LD3-46. Spoločnosť Pro-Avia zatiaľ nezverejnila žiadne informácie o tom, kedy sa začne stavba prvého prototypu a jeho testovanie, nehovoriac už o termíne začatia sériovej výroby.

V súčasnosti sú najznámejšími lietadlami, poháňanými naftovými motormi, malé športové a cestovné lietadlá, vyrábané rakúskou firmou Diamond Aircraft Industries, ktorej vlastníkom je od roku 207 čínska spoločnosť Wanfeng Aviation.

(PRG)