Prístav Hamburg dosiahol dobré hospodárske výsledky

Nemecký najväčší univerzálny prístav preložil v roku 2019 úctyhodných 136,6 mil. ton zámorského tovaru. Hamburg veľmi dobre obstál aj napriek oslabujúcemu sa svetovému obchodu a existujúcim obchodným sankciám v ťažkom konkurenčnom prostredí.

V prepravách kontajnerov do vnútrozemia zaznamenal prístav Hamburg dvojciferný nárast v železničnej preprave. Po koľajniciach bolo v roku 2019 medzi terminálmi hamburského prístavu a vnútrozemských termináloch prepravených 2,7 mil. TEU, čo predstavuje nový rekordný výsledok prístavnej dráhy. Po jej sieti prešlo v minulom roku 62.000 nákladných vlakov. Prepravených bolo 48,2 mil. ton tovaru.

Pre kontinentálne prepravy po železnici, ceste či po riečnych vodných cestách bolo v roku 2019 preložených dovedna 5,8 mil.TEU (+ 7,8 %) a 97,5 mil. ton tovaru. (+0,8%) Podiel železnice na týchto prepravách predstavoval v segmente kontajnerových prepráv 46,3 % a z pohľadu prepravenej tonáže 49,4 %. Podiel prepráv po ceste predstavoval 41,4 % a riečnymi loďami 9,2 %.

„S dosiahnutými rekordnými výsledkami predstavuje Hamburg naďalej svoju pozíciu vedúceho európskeho železničného prístavu a prispieva prevodom prepráv tovarov na koľaje a riečne lode k odľahčeniu cestnej nákladnej dopravy,“ hovorí Ingo Egloff, člen predstavenstva Hafen Hamburg Marketing.

V námorných kontajnerových prepravách s Čínou, najdôležitejším obchodným partnerom, bolo v roku 2019 preložené 2,6 mil.TEU (+ 1,7%). Následky epidémie koronavírusu na medzinárodný obchod s Čínou sa nedajú v súčasnosti ešte presne určiť. Dĺžka obmedzenia, zasahujúce čínske hospodárstvo, negatívne ovplyvní budúce preložená množstvo. S úbytkami tovaru musíme počítať tiež pri železničných prepravách medzi Hamburgom a Čínou,“ komentuje Axel Mattern, člen predstavenstva HHM.

Ako doplnok k námornému spojeniu s Čínou ponúka Hamburg v súčasnosti viac ako 200 železničných spojení týždenne po Novej hodvábnej ceste. S celkovým množstvom preložených kontajnerov na námornej i železničnej ceste je Hamburg jednoznačne najvýznamnejším súčasným európskym hubom pre čínsky tovar.

Dobre tiež prebieha úprava plavebnej dráhy na Labe, ktorá zlepší plavebné podmienky aj pre najväčšie kontajnerové lode. Tieto úpravy umožnia vlastníkom lodí nielen ľahšie vplávanie do prístavu, ale aj ich vyššie vyťaženie. Veľké kontajnerové lode alebo lode pre hromadné substráty môžu naložiť až o 18.000 ton viac nákladu.

Do hamburského prístavu priplávalo v roku 2019 celkovo 684 veľkých kontajnerových lodí (Ultra-Large Container Ships – ULCS). V kategórii najväčších kontajnerových lodí s kapacitou nad 18.000 TEU to bolo 165 plavidiel. Prístavné terminály sú už dnes schopné odbaviť mega lode s kapacitou viac ako 21.000 TEU a pripravujú sa aj na väčšie. V máji tohto roku očakáva Hamburg loď HHM Algeciras s kapacitou 24.000 TEU.

V roku 2020 predpokladá marketingová organizácia prístavu Hamburg stabilný vývoj prekládky kontajnerov a mierny nárast prekládky hromadného tovaru.

Foto: turbopass.com