Potenciál Dunaja stále čaká na plné využitie

Vnútrozemské prístavy sú prepravné uzly na vodnej ceste, ktoré vykonávajú dôležité logistické operácie od prekládky, skladovania až po prepravu nákladu. Spravidla sú umiestnené na prirodzenej splavnej rieke, na kanáli, v ojedinelých prípadoch aj na jazere. Disponujú akvatóriom, teritóriom a minimálne jednou prekládkovou polohou. 

Druhá najdlhšia európska rieka Dunaj (2850 km) preteká desiatimi krajinami, pričom obchodnú plavbu možno na ňom uskutočňovať v dĺžke 2414 km. Tento veľtok je súčasťou dôležitej vodnej cesty Rýn – Mohan – Dunaj, ktorá spája Čierne a Severné more. Náklad medzi obomi morami tu možno prepravovať od roku 1992. Stalo sa tak po otvorení prieplavu Mohan – Dunaj, keď vznikla 3500 km dlhá vodná cesta, ktorá preteká pätnástimi krajinami Európskej únie.

Najväčšie percentuálny podiel na prekládke (22 %) majú rumunské, bulharské (20 %)  a srbské prístavy (16 %). Dôležitým dunajským prístavom je aj Prístav Bratislava. Disponuje veľmi dobrým technickým vybavením. Problémom sú jeho súčasné výkony. V roku 2017 preložil v exporte 2, 039 mil. ton tovaru.

Riečne plavebné podmienky

Horný Dunaj s dĺžkou 624 km tvorí úsek z nemeckého Kelheimu po maďarskú Gonyu a má charakter horskej rieky so sklonom približne 37 cm na kilometer toku. Plavidlá plávajúce po prúde dosahujú rýchlosť 16 až 18 km/h, proti prúdu 9 až 13 km/h. Na tomto úseku sa nachádza najväčší počet vodných diel.

Stredný Dunaj od Gonye po rumunskú Drobetu Turnu Severin meria 860 km. Má charakter nížinnej rieky so sklom 8 cm na kilometer. Rýchlosť plavidiel po prúde je 18 až 20 km/h, proti prúdu 9 až 13 km/h. Na tomto úseku sa nachádza najväčšie dunajské vodné dielo – Železné vráta I. Vzniklo v  spolupráci Rumunska a bývalej Juhoslávie. Do prevádzky ho uviedli v roku 1972.

Dolný Dunaj s charakterom nížinnej rieky sa tiahne v dĺžke 931 km od Drobety Turnu Severin po ústie Čierneho mora. Klesá približne o 4 cm na kilometer toku. Lode tu po prúde plávajú rýchlosťou 18 až 20 km/h, proti prúdu 11 až 15 km/h. Dolný Dunaj je splavný lodnou zostavou, ktorá môže pozostávať až z deviatich tlačných člnov. Jediným vodný dielom sú Železné vráta II.

Prepravné kapacity

Na Dunaji sa nachádza množstvo prístavov a terminálov. Najväčšie vnútrozemské prístavy na hornom Dunaji sú Kelheim, Regensburg, Straubing, Deggendorf, Passau, Linz, Enns/Enndorf, Ybbs, Krems, Korneuburg, Viedeň a Bratislava. V štyroch prístavoch Regensburg, Linz, Viedeň a Bratislava s ročnou prekládkou viac ako 1 milión ton sa v roku 2016 preložilo 7,394 mil. ton tovaru, čo je 20 % z celkového objemu prekládky na celom Dunaji.

Na strednom Dunaji sa nachádzajú tieto vnútrozemské prístavy: Györ- Gönyü, Budapešť, Dunaujvaros, Dunavecse, Paks, Bogyislo, Baja, Mohacs, Osijek, Vukovar, Apatin, Bogojevo, Backa Palanka, Beocin, Novi Sad, Belehrad, Pančevo, Smederevo a Prahovo. V najväčších z nich (Budapešť, Dunaujvaros, Novi Sad, Belehrad, Pančevo a Smederevo) činila v roku 2016 prekládka 7,988 mil. ton, teda 21,6 % z celkového preloženého množstva na Dunaji.

Najväčší počet prístavov je na dolnom úseku Dunaja, predovšetkým v Rumunsku. Prístavy dolného Dunaja: Vidin, Lom, Oryahovo, Somovit, Belene, Svisthov, Russe, Turtakan, Silistra, Moldova Veche, Orsova, Drobeta Turnu Severin, Giurgiu, Cernavoda, Braila, Galati, Tulcea, Giuriulesti, Reni, Izmail, Killa a Ust-Dunajsk.

Najväčšie prístavy dolného Dunaja – Giurgiu, Braila, Galati, Tulcea, Vidin, Lom, Svisthov, Russe, Reni a Izmail – v roku 2016 preložili 21,557 mil. ton, čo je 58,4 % z celkového preloženého množstva.

Na Rýne to ide lepšie

V porovnaní s Rýnskou vodnou cestou sú výkony na Dunaji oveľa nižšie. Tento fakt zapríčinil rozpad RVHP a východného bloku, transformačné procesy v podunajských krajinách, občianska vojna v Juhoslávii a zničenie troch mostov v Novom Sade počas náletov amerických vzdušných síl, čo plavbu medzi stredným a dolným Dunajom pozastavilo na niekoľko rokov.

V roku 2016 sa na Dunaji, vrátane jeho prítokov, prepravilo cca 60 miliónov ton nákladu. Prognóza vývoja prepravy tovarov na rok 2019 bola na úrovni  94,417 mil. ton. Optimistický variant na rok 2020 počíta s prepravou 110,655 mil. ton rôznych  tovarov.

Alexander Sotník

Aj tento článok nájdete v novom čísle Logistika Dnes Magazínu, ktorý je k stiahnutiu zdarma TU

Chcete nás podporiť? Budeme radi, ak to urobíte na naše číslo účtu:

SK73 8360 5207 0042 0002 2712