Posádkové kabíny Scania s maximálnym bezpečím

Sami riskujú svoje životy pri ochrane ostatných. Hasiči často musia počas výkonu svojej práce podstúpiť značné riziko. A to už aj pri samotnej ceste k zásahu. Preto spoločnosť Scania navrhla kabínu, ktorá znižuje možnosť zranenia posádky na minimum. Testovanie bolo naozaj dôkladné.

Švédsky výrobca nákladných vozidiel a autobusov je známy pre svoju spoľahlivosť a tiež bezpečnosť. Preto kladie veľký dôraz na vývoj a testovanie. Dôkazom je extrémna skúška posádkových kabín. „Zachovanie bezpečnosti pri nehode je zakódované do DNA vozidiel Scania. Nad rámec legislatívnych požiadaviek máme v spoločnosti Scania svoje vlastné zásady pre bezpečnosť v prípade nehody,“ hovorí vedúci testovacieho tímu Scania John Sedin. A dodáva: „Naše interné požiadavky sú náročnejšie a tiež komplexnejšie než príslušné predpisy.“

V čom sa nárazové testy líšia, opisuje Johanna Astrand: „Používame totiž švédsku nárazovú skúšku pre posúdenie priestoru pre prežitie v kabíne. Hlavný rozdiel spočíva v tom, že v rámci „európskej“ skúšky sa používa na každý náraz vždy nová kabínu. Počas našich testov ale všetky nárazy absolvuje jedna jediná kabína,“ vysvetľuje Crash Test Engineer spoločnosti Scania.

V prvej časti dôjde k zaťaženiu strechy, potom prichádza na rad náraz kyvadla na „A“ stĺpik kabíny na strane vodiča a v tretej časti sa otestuje pevnosť zadnej strany priestoru pre posádku. Všetky tieto tri časti simulujú prevrátenia vozidla, kedy sa strecha deformuje, vozidlo pri následnom kĺzaní narazí do predmetu a nakoniec náklad narazí do zadnej steny. Johan Hamsund, ktorý je v spoločnosti Scania tiež zodpovedný za nárazové testy, dodáva: „Najzložitejšia nárazová skúška vozidla, ktorú vykonávame, je skúška bezpečnosti pri prevrátení. Celá realizácia môže trvať mesiace, dokonca aj rok. Naším cieľom je vyskúšať prevrátenie vozidla za situácie, ktorá je čo najbližšia realite.“

Na rozdiel od vozidla pre diaľkovú prepravu má posádková kabína nižšiu hmotnosť a iné ťažisko. Bolo preto potrebné vypracovať realistickejšie testovanie, ktoré zodpovedá skutočnej prevádzke hasičských vozidiel. „Výsledky mesiacov príprav boli hotové za pár sekúnd a kabína Crew Cab zostala po tejto skúške naozaj pojazdná,“ hovorí Hamsund. A dodáva: „Nový systém s bočnými okennými airbagmi prispieva k vyššej úrovni bezpečnosti. Tým sa znižuje riziko zranenia a vytvára dôležitú bariéru proti vonkajšiemu prostrediu.“