Poľsko ponúka nové dopravné a logistické riešenia

Tovary z Veľkej Británie je možné po brexite výhodne transportovať aj cez Poľsko. V súčasnosti sa otvárajú nové perspektívy obchodu európskych krajín s Ďalekým východom. Nová hodvábna cesta, podporujúca tovarové toky z Číny do Európy, je veľkou príležitosťou pre dopravcov. Jej hlavná železničná vetva dnes vedie z Číny po Transsibírskej magistrále do Bieloruska a Poľska. Cesta cez Ukrajinu, z ktorej by ťažilo Slovensko, je v súčasnosti zablokovaná.

Poľské prístavy Gdaňsk a Gdyňa uskutočňujú v súčasnosti výraznú modernizáciu. Budú môcť prepraviť ešte viac tovaru, ako doteraz. „V Poľsku sa končí Nová hodvábna cesta, t. j. železničné spojenie medzi Áziou a Európou. Odtiaľ sa prepravuje tovar do Nemecka. Výhody kombinovania vodnej a železničnej dopravy Poľsko rozumne využíva,“ hovorí František Komora, prezident Zväzu logistiky a zasielateľstva SR.

Alternatíva pre slovenské firmy

Poľská prepravná cesta po mori bude efektívnejšia aj po prípadnom brexite. Slovensko doteraz využíva prevažne kamiónovú prepravu cez tunel pod Lamanšským prielivom či krátku trajektové prepravu z Francúzska do Spojeného kráľovstva. Podľa obchodného Michala Kuzajczyka, riaditeľa Baltického kontajnerového terminálu Gdyňa, je kontajnerová lodná preprava vynikajúcou alternatívou do budúcnosti. „Po brexite môžu nastať problémy na hraniciach. Ponúkame alternatívu pre slovenských exportérov a importérov na prepravu tovarov po mori. Cez naše prístavy dokážeme ponúknuť lacnejšiu alternatívu ku kamiónovej preprave pre slovenské obchodné spoločnosti,“ konštatuje M. Kuzajczyk.

Kľúčovou výhodou je spoločná hranica oboch krajín a pomerne krátka vzdialenosť do poľských prístavov. Po brexite sa očakávajú veľké zápchy v blízkosti prístavov a na cestách, najmä na hraniciach. Poľské riešenia budú časovo i cenovo efektívnejšie.

Aké obštrukcie sa očakávajú po vystúpení Spojeného kráľovstva z EÚ? Námorná doprava nebude čeliť takým obštrukciám, ako cestná. Lodiari budú preto fungovať podľa iných pravidiel. Koľko času získajú prepravcovia a obchodníci? „Lodné linky a spojenia do UK máme na dennej báze. Úspora času nastane najmä v poľských prístavoch. Akonáhle sa kamión dostane do prístavu, sme okamžite schopní naložiť ho na loď. Ako dlho sa však bude v UK čakať na odbavenie, nevieme. Na našej strane však určite dôjde k úspore času,“ hovorí M. Kuzajczyk.

Manažment Baltického kontajnerového terminálu pozýva na spoluprácu tohto druhu všetky krajiny Visegrádskej štvorky. Podľa neho v zmenenej situácii je potrebné hľadať v strednej Európe spoločné riešenia, ktoré pomôžu firmám lepšie a efektívnejšie reagovať na vývoj v oblasti logistiky. „Brexit znamená pre dopravcov a logistikov veľký problém. Logistici sú odsúdené na spoluprácu a na hľadanie nových ciest a riešení. Cez Poľsko ide z východu do Európy obrovský objem carga,“ upozorňuje F. Komora

Kontajnerový terminál Gdaňsk

Ak nie je takáto alternatíva dopravných riešení pre Slovensko aktuálna hneď, určite sa stane potrebnou v budúcnosti, myslí si Mateusz Frankiewicz, špecialista na rozvoj podnikania v Hlbokovodnom kontajnerovom termináli Gdaňsk, ktorý je najväčší a najrýchlejšie sa rozvíjajúci terminál tohto druhu v Baltskom mori.

Hlbokovodný terminál bol dokončený v roku 2016. Jediný v Baltskom mori je schopný prijímať veľké kontajnerové lode z krajín Ďalekého východu. Výhodou je dobrá cestná a intermodálna konektivita na celý poľský, stredoeurópsky a východoeurópsky trh s cenovým zvýhodnením. „Sme schopní zabezpečiť celoročnú prevádzku bez ľadu. Prístav je relatívne blízko k Slovensku. Ustavične budujeme nové fázy terminálu (T1 a T2) a zvyšujeme ich kapacity. Naraz môžeme obslúžiť dve obrovské lode s dĺžkou 400 m. K dispozícii máme ešte dostatok miesta na rozvoj nových častí, skladov a nákladných priestorov,“ podotýka M. Frankiewicz.

Kontajnerový tok tovarov z Ázie ustavične narastá. Pre Slovensko sú dôležité železničné prepojenia z prístavu Gdaňsk. Do ostravského Paskova smerujú dva ucelené vlaky týždenne. V porovnaní s Hamburgom a Koperom je železničná preprava z prístavu Gdaňsk lacnejšia.

V súčasnosti má prístav 4 koľajové dráhy, onedlho pribudnú ďalšie tri. Zvyšuje sa rozloha parkovísk pre kamióny. „Nezastavujeme sa v žiadnom momente, stále uvažujeme nad budúcnosťou,“ dodáva M. Frankiewicz.

Intermodálny význam PKP Cargo

PKP Cargo – druhý najväčší železničný prepravca v Európe – obsluhuje pravidelné spojenia s Ďalekým východom. PKP-Cargo je súčasťou Poľských železníc. V množstve prepraveného tovaru je dvojkou na európskom trhu s veľkým potenciálom.

Brexit je výzvou. Najmä pre rastúci objem tovaru, ktorý do Európy prúdi z východu. Zvyšuje sa význam severo-južného koridoru, v ktorom je pre nás Slovensko dôležité. Je súčasťou všetkých našich plánov. Radi by sme slovenský biznis zahrnuli do našich aktivít. Vnímame množstvo nových ciest z Jadranského mora smerom na sever. Príležitosti vnikajú v južných krajinách a dopravné toky prúdia čoraz častejšie severným smerom,“ upozorňuje Radoslaw Pyffel, splnomocnenec predstavenstva pre Euráziu PKP-Cargo. Podľa neho význam prístavov na Jadrane a v stredozemnom mori bude v nasledujúcej dekáde rásť.

Významná je aj intermodálna trasa. PKP spolupracuje s významnými firmami. Budúcnosť vidí v spolupráci s inými typmi prepráv. Kombinovať železnicu s cestnou a vodnou prepravou je príležitosťou aj pre Slovensko. „Chceme výrazne rásť na západno-východnom, ale aj na severo-južnom koridore. Prepravné koridory majú veľký potenciál, ktorý vnímame aj v spolupráci so slovenskými firmami. Silné zastúpenie máme v Hamburgu, v Ostrave-Paskove, najmä na trati Paskov-Gdaňsk,“ dodáva R. Pyffel.

PKP Cargo prepravuje najmä uhlie a kontajnery. Pôsobí v Poľsku, v Nemecku, Holandsku, v krajinách strednej Európy. Veľké pobočky má firma v prístave Hamburg, v holandskom Tilburgu a v Paskove pri Ostrave.

Čoraz dôležitejšiu rolu hrá intermodálna doprava. „Pre náš biznis sú veľmi sľubné rozvíjajúce sa prístavy na Jadrane. Severo-južný koridor pred brexitom mnohí podceňovali. My v ňom vidíme budúcnosť, preto upozorňujeme stredoeurópske krajiny na jeho veľký význam v nadchádzajúcej dekáde,“ zdôrazňuje R. Pyffel.

Intermodálny terminál Adampolu

Spoločnosť Adampol sa zameriava na prepravu automobilov z fabrík priamo ku klientom a so všetkými predpismi spojenými s touto činnosťou. Pobočky má v Španielsku, Taliansku a v UK. O roku 2017 prepravili takmer 700-tisíc automobilov v Európe. Od roku 2015 je firma súčasťou veľkej skupiny Hyundai Glovis, čo je príležitosťou na jej rýchly rozvoj.

Adampol má pobočku v duty free zóne v prístave Gdaňsk. S Veľkou Britániou má kontrakty v importe i v exporte. Vozidlá zo Spojeného kráľovstva distribuuje Adampol cez Gdaňsk do strednej a východnej Európy. Na prepravu sa používajú kamióny a ucelené vlaky. V exporte ide o prepravu vozidiel Hyundai do Veľkej Británie a krajín strednej a východnej Európy.

Adampol má intermodálny terminál v Malašoviciach na hraniciach s Bieloruskom a Poľskom, kde jeho manažment rozvíja kontajnerový segment. K dispozícii sú prepojenia na všetky európske železničné smery. Súčasťou terminálu je sklad s kapacitou 20 tisíc TEU. Spoločnosť poskytuje všetky potrebné odbavenia tovaru. „Sme súčasťou projektu Novej hodvábnej cesty v oblasti železničnej prepravy. Pripravujeme projekt kyvadlových vlakov z nášho terminálu v Malašoviciach do prístavu Gdaňsk. Prostredníctvo prístavných zariadení v Gdaňsku sme pripravení distribuovať časť nákladu do Škandinávie a Spojeného kráľovstva,“ konštatuje Mateusz Chajewski, špecialista pre obchod v spoločnosti Adampol.

V rádiuse činností spoločnosti Adampol je aj Slovensko. Jeho manažment je pripravený diskutovať o nových logistických riešeniach so slovenskými firmami.

A. Sotník

Baltický kontajnerový terminál Gdyňa

Terminál vybudovali v roku 1979, v roku 2003 ho prevzala filipínska spoločnosť ICTEI, ktorá obsluhuje 32 terminálov vo svete.

Osemsto metrov dlhý terminál funguje najmä pre poľskú ekonomiku. V rámci spolupráce so Slovenskom predstavuje obrat prístavu tri percentá. Terminál síce nemá priame spojenie s Ďalekým východom, ale je príležitosťou rozširovať sieť kratších prepojení po mori, vrátane UK. V termináli sa zlepšuje cestná infraštruktúra. Je momentálnu kapacitu využíva zo štyridsiatich percent železničná preprava. Na železničnom termináli nedávno rozšírili priestor pre kamióny. Prístav vybudoval nové prekládkové stanovištia. Železničná preprava z terminálu Gdyňa sa v posledných rokoch zvýšila z 23 na 40 %. V súčasnosti to predstavuje 40 až 50 vlakov týždenne. Prístav prevádzkuje 10 priamych lodných liniek do Veľkej Británie.

Vedenie prístavu rozširuje ponuku pre zákazníkov s výhodnými prepravnými cenami. Súčasťou terminálu sú colné, veterinárne a sanitárne služby. Gdyňa je jedným z troch terminálov Baltského mora, ktoré vyvíjajú a rozširujú spojenia s Britániou. Terminál je schopný spracovať a obslúžiť akýkoľvek kontajner s akýmkoľvek tovarom. Jeho súčasťou je sklad s rozlohou 20 000 m2. Poskytuje všetky skladové činnosti. Od vykládky po prebaľovanie či váženie kontajnerov. Ide o najväčší nákladný terminál v Poľsku. Plánom na budúci rok je jeho rast o 13 až 20 %.

Zaujímavosti z prístavu Gdaňsk

◦ Ročný počet kontajnerov, s ktorými sa manipuluje v prístave Gdansk (širokopásmová prekládka) by si vyžadoval použitie 15 151 vlakových súprav s kapacitou 80 TEU na jeden vlak a 606 027 kamiónov s kapacitou 2 TEU na jedno vozidlo.

◦ Viac ako 270 miliónov ton múky možno vyrobiť z pšenice spracovanej ročne v prístave Gdansk. Bolo by z nej možné upiecť 678 miliónov kilogramových pecňov chleba.

◦ Ročné množstvo uhlia, s ktorým sa manipuluje v prístave Gdansk, stačí na to, aby elektráreň fungovala takmer jeden rok.

◦ Ročná preprava celej tonáže ropy a ropných produktov do zahraničia by vyžadovala použitie takmer pol milióna cisternových vozidiel.

◦ Za posledné tri roky prístav preložil také množstvo kameniva, ktoré by stačilo na vybudovanie 163 km dlhej diaľnice.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *