Oživenie dopytu po autách v Európe bude pomalé

Po zastavení výroby v automobilovom priemysle spôsobenej pandémiou koronavírusu sa už začali objavovať prvé znaky opätovného záujmu o nové vozidlá. Automobilová výroba patrí k hlavným ťahúňom slovenskej ekonomiky. Zatiaľ však dopyt nie je dostatočne silný na to, aby sa oživenie výroby výrazne prejavilo na nákupoch automobilov.

Odborníci Euler Hermes konštatujú, že v dôsledku obmedzení v celej Európe, zaznamenali európske automobilové trhy v apríli bezprecedentný pokles. Došlo k zastaveniu verejnej mobility, zatvoreniu predajní automobilov a k pozastaveniu konania autosalónov.

Podľa údajov jednotlivých národných ekonomík, zverejnených začiatkom mája, klesol počet registrácií nových áut v Nemecku v apríli medziročne o 61 %, vo Francúzsku o 89 %, v Španielsku, v Spojenom kráľovstve o 97 % a v Taliansku až o 98 %. Od začiatku tohto roka do konca apríla poklesol automobilový trh v Nemecku o 31 %, v Spojenom kráľovstve o 43 %, vo Francúzsku o 48 %, v Španielsku o 49 % a v Taliansku o 51 %.

„Týchto päť krajín reprezentujúcich 75 % európskeho trhu zaznamenalo v apríli súhrnný prepad o 84 %. Pokles počas prvých štyroch mesiacov je na úrovni -42 %, čo zodpovedá zníženiu predaja o 1,6 milióna nových automobilov. Medzi oživením záujmu o automobily na internete a obnovením registrácií nových áut v priemere dochádza k troj- až štvormesačnému oneskoreniu,“ uviedol Peter Mucina, riaditeľ spoločnosti Euler Hermes na Slovensku.

V Nemecku už vyhľadávanie výrazov „nákup automobilov“ a „cena automobilov“ prekročilo úroveň pred krízou, čo naznačuje, že domácnosti sa v najbližších týždňoch pripravujú na nákup nových automobilov. V prípade ostatných krajín sa však záujem o automobily ešte nedostal na predkrízovú úroveň (Francúzsko, Taliansko, Spojené kráľovstvo a Belgicko) alebo sa ešte ani nezačal zotavovať (Španielsko).

Výpadok výroby je veľký

Automobilová výroba sa pomaly rozbieha aj u nás. Všetky štyri slovenské automobilky už svoju produkciu postupne obnovili – Kia Motors Slovakia vyrába už od konca apríla, Volkswagen Slovakia už funguje v dvojzmennej prevádzke a nedávno svoju produkciu spustili aj Jaguar Land Rover Slovakia a Groupe PSA Slovakia. „Výpadok výroby je ale značný a v polovici mája pre odstávky v štyroch slovenských automobilkách dosiahol takmer 115 tisíc vozidiel,“ dopĺňa P. Mucina.

Zastavenie výroby pre pandémiu sa prirodzene prenieslo aj na dodávateľské reťazce v rámci automobilového priemyslu. „Znovuotvorenie showroomov a predajní v celom regióne je prvým predpokladom obnovenia dopytu. Pomôcť by mohli zľavy na aktuálne zásoby skladových vozidiel. Ďalším faktorom je pandémia Covid-19, pretože ľudia sa obávajú používať verejnú dopravu a autá považujú za bezpečnejšie,“ pripomína P. Mucina.

Európa je podľa neho saturovaným trhom poháňaným pravidelnou výmenou áut. Neočakáva však, že sa nákup automobilu stane v najbližšom čase prioritou pre väčšinu domácností, pokiaľ k tomu nedostanú určitú motiváciu.

Obnovenie vyústi do výroby nových modelov, bude však postupné a nebude stačiť na úplné oživenie dopytu. Ak neprídu žiadne konkrétne opatrenia na zvýšenie dopytu, napríklad bonusy, dotácie alebo fiškálne stimuly najmä v prospech vozidiel s nižšími emisiami, mali by sme očakávať, že európsky trh sa v roku 2020 zníži zhruba o 30 %. To by viedlo k najhoršiemu výsledku od začiatku týchto štatistík v roku 1999, kedy sa predalo 12 miliónov kusov áut, čo je o 6 miliónov kusov menej ako v roku 2019.

Foto: Euler Hermes