Oportunizmus pomáha byť o krok pred konkurenciou

„V neposlednom rade je pre nás dôležité vytvárať optimálne riešenia pre klienta. Robíme všetko pre to, aby naše priestory korešpondovali s jeho predstavami a predovšetkým vyhovovali jeho potrebám. Vieme byť veľmi oportunistickí, čo nás posúva a pomáha nám byť o krok vpred pred konkurenciou,“ hovorí Ivan Pastier, Senior Business Development Manager spoločnosti CTP pre Slovensko.

Sektor priemyselných a logistických nehnuteľností ťaží z veľmi silného dopytu, ale zároveň aktuálne trpí nedostatkom kvalitných produktov, keďže až 80 % prvotriednych nehnuteľností bolo zoobchodovaných v posledných 5-tich rokoch. Mohli by ste to komentovať?

V poslednom období bol obrovský záujem investorov o tieto produkty vzhľadom na zaujímavé výnosy tohto sektora nehnuteľností. Stredná Európa sa stala bezpečnejšou a investori to vnímajú.

Vzhľadom na celoeurópsky útlm automobilového priemyslu investori v súčasnosti uprednostňujú priemyselné a logistické schémy s mixom nájomcov, v ktorom figurujú „last mile“ zásielkové spoločnosti, logistika a e-commerce. Je to tak aj vo vašej spoločnosti?

Naše priemyselné a logistické parky sa nachádzajú v rôznych regiónoch a mestách Slovenska, čo sa, samozrejme, odzrkadľuje aj v rôznorodosti a vyváženosti našich klientov, ktorí využívajú tieto priestory. Hoci teda máme parky pri každej hlavnej automobilovej spoločnosti, naše portfólio je vyrovnané napríklad aj vďaka klientom z oblasti logistiky či potravinárstva. Záujem o naše priestory napríklad prejavil aj módny gigant, spoločnosť C&A, ktorá bude v CTParku Trnava využívať administratívne a distribučné centrum.

Aký je váš názor na často zdĺhavé povoľovacie procesy, keď sú prevádzkovatelia nútení neúmerne dlho čakať na vydanie kolaudačných rozhodnutí?

Pravdupovediac, so zdĺhavou dobou vybavovania jednotlivých rozhodnutí sa my osobne až tak nestretávame, pretože plánovanú výstavbu našich budov už máme povolenú. Našim klientom sa však snažíme pri povoľovacích procesoch čo najviac pomáhať.

Je nálada medzi vašimi zákazníkmi viac orientovaná do budúcnosti smerom k plánom dlhodobej expanzie?

Áno. Vychádzajúc zo svojich osobných skúseností s našimi klientmi môžem s týmto naozaj len súhlasiť.

Kde vidíte kľúčové body výstavby logistických a priemyselných nehnuteľností v roku 2020?

Pri výstavbe logistických a priemyselných parkov zohľadňujeme viacero faktorov, avšak najdôležitejšie sú pre nás tri aspekty. Tým prvým je strategická lokalita s dobrou polohou, ktorá je následne prínosná nielen pre nás, ale predovšetkým pre našich klientov. Druhým aspektom, a jedným z nosných pilierov našej spoločnosti, je výstavba energeticky efektívnych budov a prevádzok, ktoré spĺňajú prísne kritériá energetickej náročnosti, pretože v našej spoločnosti zastávame zelenú politiku a myslíme aj na životné prostredie a dlhodobú udržateľnosť. V neposlednom rade je pre nás dôležité vytvárať optimálne riešenia pre klienta. Robíme všetko pre to, aby naše priestory korešpondovali s jeho predstavami a predovšetkým vyhovovali jeho potrebám.

Neobsadenosť, ktorá sa pohybuje v blízkosti historického minima, sa v najbližšom období zrejme výraznejšie nezmení. Aký je váš názor na túto problematiku?

Ako som už spomínal, v našej spoločnosti máme opačné skúsenosti. My máme dlhodobo vysokú obsadenosť priestorov. Je to určite aj tým, čo vieme klientom ponúknuť. Vieme byť veľmi oportunistickí, čo nás posúva vpred a pomáha nám byť o krok pred konkurenciou.

Výber polohy a kvality nehnuteľností je rozhodujúci pre efektivitu dodávateľského reťazca, ako aj prístupu k pracovnej sile. Ako si počínate v tomto smere? Do ktorých oblastí Slovenska sa ešte bude orientovať vaša ponuka?

Mať pripravené zázemie a riešenia pre klientov v hlavnom meste je pre nás samozrejmosťou, avšak nezabúdame ani na ostatné mestá a regióny Slovenska. Naše parky nájdete napríklad v Trnave, Nitre, či Košiciach, ale stavby realizujeme aj v menších mestách, akými sú Nové Mesto nad Váhom či Krásno nad Kysucou. Rozširovať sa o ďalšie strategicky zaujímavé regionálne mestá chceme, samozrejme, aj naďalej. Hoci regióny a menšie mestá bojujú s nedostatkom kvalitných produktov, v našej spoločnosti vidíme nevyužitý potenciál týchto miest a veríme v ich silu. Napokon, rovnaká stratégia sa nám osvedčila aj v iných krajinách.

Nízka neobsadenosť, silný dopyt, ochota platiť za kvalitné priestory, zvyšujúce sa náklady na výstavbu. Môžete komentovať tento súbeh vplyvov na vašu ďalšiu činnosť?

Momentálne sme jednotkou na slovenskom trhu priemyselných nehnuteľností a robíme všetko preto, aby sme si túto pozíciu udržali. Naše portfólio nehnuteľností aktuálne tvorí 5,5 milióna m² a neustále pracujeme na jeho ďalšom rozširovaní, a tým aj napredovaní našej spoločnosti. Sami sebe sme si dali záväzok, že do roku 2023 chceme dosiahnuť 10 miliónov m² v portfóliu spoločnosti. Hoci všetky tieto faktory, ktoré ste zmienili, síce dávajú prísľub ďalšieho napredovania, je nevyhnutná aj ďalšia naša aktivita, ktorá nás udrží vždy na čele. Či už hovoríme o vytváraní riešení priamo na kľúč klienta a zohľadňovaní jeho potrieb, ale aj o vyhľadávaní nových príležitostí a vstup do úplne nových území.

Na čo všetko by sa mali pripraviť v blízkej budúcnosti vaši zákazníci?

Naším cieľom je realizovať vysokokvalitné full-service biznis parky v regionálnych veľkomestách. Neustále sa snažíme zvyšovať kvalitu našich parkov a podporovať podnikanie v nich. Záujmy i starosti našich klientov sú zároveň aj tými našimi. Tým, že s klientmi pri správe nehnuteľností komunikujeme, snažíme sa im zároveň pomáhať a spoločne hľadať aj riešenia ich problémov.

Alexander Sotník