Október bude pre ropné tankery kritický

Ani celosvetová nevyužitá ťažobná kapacita momentálne nestačí na to, aby dostatočne zaplátala dieru a vykompenzovala pokles ťažby ropy v Saudskej Arábii, ktorý majú na svedomí nedávne útoky na dve ropné zariadenia v krajine. Experti i komentátor portálu tanker news upozorňujú, že ak sa na obnovenie dodávok bude čakať dlhší čas, situácia nepriaznivo ovplyvní aj dopyt po tankeroch.

Trh s ropou stratil približne 6 % celosvetovej ponuky. Vzdušné útoky na dve kritické ropné zariadenia v Saudskej Arábii znížili 14. septembra ťažbu ropy v Saudsko Arabskom kráľovstve o približne 5,7 mbpd. Výbuchy zapríčinili požiare v zariadení na spracovanie ropy Abqaiq (kapacita 7,0 mbpd) a na neďalekom ropnom poli Khurais (kapacita 1,5 mbpd), čím sa zastavilo viac ako 50 % produkcie krajiny. Zatiaľ čo jemenská skupina Hutuov sa prihlásila k zodpovednosti za útok, Spojené štáty obvinili priamo Irán, ktorý jemenských Hutuov podporuje.

Ropnú infraštruktúru v Saudskej Arábii zasiahli Hutuovia už mnohokrát, no v týchto prípadoch nedošlo k žiadnemu prerušeniu dodávok. Posledný zásah viditeľne obnažil zraniteľnosť ropnej infraštruktúry Saudskej Arábie. Stále nie je jasné, ako dlho bude trvať, kým sa úplne obnoví výroba 5,7 mbpd. Iní členovia skupiny OPEC majú voľnú kapacitu približne 0,8 mbpd, to však nebude stačiť na kompenzáciu veľkého poklesu výroby v Saudskej Arábii. Okrem toho bude tiež nejaký čas trvať, kým sa producenti pripoja na počítačový systém. Ak sa teda potvrdia pesimistické predpovede a zásobovanie Saudskej Arábie bude limitované dlhší čas, bude mať výpadok šiestich percent celosvetovej ťažby vážne dôsledky na trh s ropou a najmä jej prepravu tankermi. Najviac sa to dotkne prepravných trás do Ázie a Tichomoria, pretože práve cez ne prejde asi 70 % celkového vývozu surovej ropy zo Saudskej Arábie.

Citeľný deficit dodávok

Zatiaľ čo Saudská Arábia plánuje využívať na čiastočné vyrovnanie prerušenia dodávok ropu zo svojich skladovacích zariadení, na zmenu pomeru na trhu s ropou to nebude stačiť. Krajina má 188 miliónov barelov ropy uložených v zásobách, čo zodpovedá asi 26. dňom jej vývozu. Ak Saudská Arábia využije všetky svoje zásoby ropy, aby kompenzovala polovicu celkovej straty vo výrobe, deficit dodávok bude naďalej približne 2,8 mbpd.

Kým bude zásobovanie ropou zo Saudskej Arábie naďalej limitované, budeme v Perzskom zálive aj naďalej svedkami zníženia premávky tankerových lodí typu VLCC. Mnohí obchodníci preto dúfajú, že sa ostatným producentom v Severnej Amerike, Latinskej Amerike a Afrike v krátkodobom horizonte podarí vyrovnať nedostatok dodávok zo Saudskej Arábie, čo by malo pozitívny vplyv na prepravu s ropnými tankermi. Zvýšil by sa totiž dopyt prostredníctvom VLCC, pričom väčšia časť ich ponuky by sa presunula do Ázie.

Ak však budú dodávky saudskoarabskej ropy limitované aj naďalej, teda minimálne jeden mesiac, bude mať situácia výrazný vplyv na svetové trhy s ropou a tankermi. Aj keď zásoby v krajine vo výške 188 miliónov barelov môžu úplne vykompenzovať pokles dodávok o 5,7 mbpd na jeden mesiac, je veľmi nepravdepodobné, že by sa Saudská Arábia rozhodla vyčerpať zásoby ropy v kráľovstve. Rijád v krátkodobom časovom horizonte plánuje vyrovnať aspoň polovicu prerušenia dodávok prostredníctvom vlastných zásob. Tie klesnú o približne na 100 miliónov barelov.

Keďže zostávajúca polovica celosvetovej ponuky bude pochádzať z krajín mimo Saudskej Arábie, portál tanker news prorokuje pokles dopytu po tankeroch. Keďže priemerná dĺžka prepravy v Saudskej Arábii je približne 5 500 námorných míľ (NM), pokles vývozu krajiny o 2,8 mbpd za jeden mesiac spôsobí, že v tomto období bude bez nákladu viac ako 50 plavidiel VLCC. Paradoxne sa lodná doprava ocitne v situácii, v ktorej budú ceny ropy prudko stúpať, no sadzby za prepravu na trhu s ropnými tankermi sa výrazne znížia.

LNG s dobrými výsledkami

Kým kedysi bola vodná preprava skvapalneného zemného plynu považovaná za medzeru na trhu pre „odvážnych“ vlastníkov lodí, do ktorej investujú s určitou dávkou rizika, v súčasnosti je preprava LNG bežným podnikaním, ktoré prináša pomerne dobré výsledky. V nedávnej mesačnej analýze lodný dopravca Banchero Costa uviedol, že okamžité nájomné sadzby pre dopravcov skvapalneného plynu na plavidlách VLGC sa v prvej polovici roku 2019 výrazne zvýšili, čomu pomohol vlaňajší rozmach flotily a stabilný rast dopytu po preprave.

Hnacími silami prepravy LNG zostávajú Čína a India, Peking však spomaľuje tempo. Pomalší rast čínskeho dovozu skvapalneného plynu mimoriadne ovplyvnila obchodná vojna s USA.

(as)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *