Obaly v e-commerce. Aké budú trendy v roku 2022?

Už dva roky Slovensko zápasí s pandémiou Covid-19, ktorá zasiahla takmer všetky odvetvia ekonomiky. Veľké množstvo spoločností sa tak muselo situácii prispôsobiť a svoje podnikanie a služby presunúť do online prostredia. Rozvoj e-commerce so sebou priniesol množstvo výziev aj pre obalový priemysel. Podľa predikcií spoločnosti RAJA, budú trendy vo svete obalov na rok 2022 určované najmä dôrazom na udržateľnosť, cenou materiálov a rozvojom nových technológií.

Pokračujúci rast online nákupov

Donášky jedla cez aplikácie, kamenné obchody predávajúce svoj tovar online, všetky služby sa presunuli do predaja cez internet. Tento vývoj sa pravdepodobne už nezmení, a preto sa týmto smerom vyvíjajú aj trendy v oblasti obalov a zabezpečenia zásielok tak, aby e-shopy zaistili čo najlepší zážitok z nákupu aj na diaľku.

To potvrdzuje aj Gabriela Fabianová zo spoločnosti RAJA, popredného výrobcu obalových materiálov. „V minulom roku sme zaznamenali cez 15 tisíc webových objednávok, teda o 20 % viac ako v roku 2020. Primárne sa objednávky týkali obalov typických pre e-shopy: škatule, obálky, výplňový a fixačný materiál. V minulom roku sme zaznamenali aj zvýšený záujem o ekologické varianty týchto produktov, ktoré prispievajú k redukcii odpadového materiálu.”

Redukcia množstva materiálu

Na redukciu obalových materiálov tlačí ako dôraz na udržateľnosť, tak rastúce ceny surovín. Len papier oproti roku 2021 zdražil o 40 % a nie je pravdepodobné, že sa cenová situácia v priebehu roku 2022 vráti k pôvodným sadzbám.

V snahe šetriť peniaze aj životné prostredie môžeme vo svete pozorovať zaujímavé invencie, napríklad čo sa týka výplňových a fixačných materiálov. „Od minulého roka sa v zahraničí rozšíril trend vyplňovania škatúľ materiálom vyrobeným zo zemiakového škrobu alebo recykláciou starého papiera. E-shopy si výplň vyrábajú aj využitím skartovaných použitých škatúľ. Zamedzí tak vzniku ďalšieho odpadu a navyše ušetrí peniaze za výplňový materiál. Môžeme očakávať, že sa podobné trendy dostanú aj na Slovensko a do Českej republiky,“ hovorí Gabriela Fabianová.

Smer aj naďalej určuje udržateľnosť

Väčšina trendov vo vývoji obalového priemyslu je udávaná práve dôrazom na udržateľnosť. Pozornosť je venovaná najmä redukcii množstva odpadov, ktorý vzniká pri balení a zasielaní objednávok. Na obľube získavajú vratné obaly, ktoré sú opakovane použiteľné. Príkladom je napríklad návrat bavlny, ako obalového materiálu. Či už ide o bavlnené tašky, ktoré sú prakticky nezničiteľné, alebo plátna z bavlny, ktoré sú používané ako výplň, alebo na zabalenie produktu.

„Očakávať môžeme aj „boom“ alternatívnych, ekologickejších obalov, ku ktorých rozvoju prispievajú moderné technológie,” hovorí Fabianová. „Typickým príkladom je snaha nahrádzať plasty. V zahraničí zažívajú rozmach napríklad papierové strečové fólie, ktoré sú vyrobené zo 100 % prírodných zdrojov, recyklovateľné na 82 % a, podľa EUMOS štandardov, bezpečné a ideálne na využívanie pri doprave krehkých predmetov, PET fliaš alebo škatuľových zásielok,” dodáva. Aj klasická bublinková fólia sa dočkala svojej papierovej alternatívy, ktorá je recyklovateľná, nepriehľadná a ideálna na obalenie nábytku a akýchkoľvek krehkých predmetov a predmetov citlivých na nárazy a otrasy.

Personalizácia obalov

Čím ďalej viac firiem a e-shopov si začína uvedomovať silu obalu. „Vhodne zvolený obalový materiál a dizajn balenia môže výrazne podporiť predaj a vnímanie e-shopu a predávaného tovaru. Aj ten najbežnejší každodenný tovar môže byť vďaka kreatívnemu obalu premenený na unikátny produkt,“ dodáva Gabriela Fabianová.

S ďalším rozvojom e-commerce preto môžeme očakávať nárast záujmu o personalizované a kvalitné obaly, ktoré zvýšia zážitok z nákupu. Vďaka súčasnej úrovni výrobných strojov je navyše výroba dizajnových obalov oveľa jednoduchšia – stroje umožňujú napríklad výrobu akejkoľvek veľkosti či formy kartónového obalu a taktiež ho prispôsobiť typu ponúkaného produktu.