Newmatec 2019: Koncept mobility budúcnosti

Automobilový priemysel očakáva v blízkej budúcnosti príchod významných zmien so silným dôsledkom na slovenské spoločnosti. Aj o tom bol Newmatec 2019.

Priemyselne a digitálne vyspelé štáty už v najbližších rokoch zaznamenajú prudký rast výroby áut na alternatívne pohony. Do popredia vystúpia elektromobily na batérie či na vodíkový pohon. Potreba znižovania emisií, s tým súvisiaci prechod na iné formy mobility, autonómne vozidlá a ďalšie prichádzajúce trendy predstavujú nutnosť diskusií s odborníkmi, ale aj spoluprácu v rámci krajín V4. Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR) dlhodobo zdôrazňuje, že ak má automobilový priemysel zostať konkurencieschopný, musíme sa na tieto zmeny pripraviť už dnes.

Nastane posun dopredu?

Globálne trendy v automobilovom priemysle, pripravenosť vlád krajín V4, ako aj pozícia Slovenska boli témami špičkových odborníkov na piatom ročníku prestížnej automotive konferencie Newmatec 2019 v Šamoríne. Konferenciu otvoril šéf rezortu hospodárstva Peter Žiga. Do diskusie sa zapojili aj štátni tajomníci ministerstiev krajín V4, pod ktoré spadá problematika automobilového priemyslu a inovácií.

Ak chce Slovensko zostať medzi lídrami v automobilovom priemysle, musí reflektovať na súčasné trendy elektrifikácie vozidiel a prechod k čistejšej doprave. „Zvyšujúci sa záujem o nové druhy mobility cítiť aj medzi spotrebiteľmi, ktorí inklinujú k postupnému presunu od využívania a spotreby tradičných fosílnych palív k alternatívnym a udržateľným zdrojom energie. Záujmom rezortu hospodárstva v tejto súvislosti nie je iba podporovať kúpu elektromobilov či budovať potrebnú infraštruktúru, ale za dôležité považujeme aj investície do výskumu a vývoja komponentov do elektromobilov,“ zdôraznil minister P. Žiga.

Slovensko je automobilovou veľmocou, o čom svedčia aj skvelé čísla roku 2018 – 13-percentný podiel automotive priemyslu na HDP Slovenska, 198 vyrobených vozidiel na 1000 obyvateľov, 35-percentný podiel na priemyselnom exporte Slovenska a viac ako 154 000 ľudí pracujúcich v tomto odvetví. Ani toto nám však nemusí zaručiť úspešné napredovanie.

K zásadným zmenám vo svete môžu viesť globálne technologické trendy, geopolitické a ekonomické faktory . Ovplyvnia nielen ekonomiku krajín a chod automobilového priemyslu, ale môžu viesť k zásadným zmenám vo svete. Tieto procesy potrebujeme definovať v plnej komplexnosti,” konštatoval Alexander Matušek, prezident ZAP SR. Podľa neho je slovenský priemysel, súťažiaci v globálnom svete, súčasťou lokálnych podmienok, ktoré definuje a vytvára vláda. „Hovoríme napríklad o kvalite absolventov vychádzajúcich zo stredných i vysokých škôl, o nestabilite a slabej predvídateľnosti podnikateľského prostredia, o nízkej úrovni výskumno-vývojových aktivít a podobne. Je najvyšší čas prijať rozhodnutia, ktoré nás posunú dopredu,“doplnil A. Matušek.

Mobilita budúcnosti

Vozidlá na alternatívny pohon predstavujú najväčšiu výzvu v celej histórii automobilového priemyslu. Dochádza k reforme celého systému, pričom automobilky sa novým trendom musia prispôsobiť. S rozmachom alternatívnych pohonov úzko súvisia aj ďalšie témy – dostupnosť infraštruktúry, podpora trhu, záujem či motivácia zákazníkov. K ďalším významným trendom patrí prechod na autonómne riadenie, zmeny v pohľade na otázky bezpečnosti, zmena pohľadu na chápanie mobility. Nevyhnutné je vnímať aj nové trendy vo výrobných procesoch, v ich digitalizácii a automatizácii.

Veľká časť diskusie počas konferencie Newmatec sa orientovala na možné koncepty mobility budúcnosti. V tejto súvislosti sa hovorilo aj o tom, čo bude najlepšou alternatívou pre Slovensko. Účastníci konferencie, vrátane štátnych tajomníkov, si mohli otestovať aj unikátne vodíkové elektromobily so „zero emission“. Tieto elektromobily nie sú napájané na batérie, ale na palivový článok, v ktorom prebieha reakcia stlačeného vodíka s kyslíkom zo vzduchu. Pri ich zlúčení vzniká elektrický prúd, ktorý poháňa elektromobil a výfukovým plynom je vodná para. Palivom elektromobilu je vodík uskladnený v nádrži elektromobilu. Tankovanie plnej nádrže trvá menej ako 5 minút a dojazd sa pohybuje v rozsahu 500 – 800 km, čím sa približuje tradičným návykom spotrebiteľov. Vodíkové elektromobily s nulovými emisiami by mohli spolu s batériovými elektromobilmi v budúcnosti nahradiť automobily so spaľovacími motormi. Momentálne vstupujú na trh EÚ, čo dokazuje niekoľko projektov financovaných konzorciom FCH JU v Bruseli. Dnes je v Európe v prevádzke viac ako takýchto 1000 vozidiel. Na konferencii Newmatec boli k dispozícii dve z nich. „Doprava na báze vodíka môže predstavovať do roku 2030 trh v hodnote do 24,4 mld. eur, čo môže vytvoriť v tomto sektore stovky tisíc pracovných miest,“ uviedol Carlos Navas, predstaviteľ spoločnosti FCH JU.

Testovacie jazdy na vodíkových elektromobiloch typu Toyota Mirai a Hyundai Nexo vykazujú čistú a bezpečnú technológiu. Pri jazde vozidlá uvoľňujú vyprodukovanú vodu vo forme pary. Možno ju zachytiť do pohára v takej čistej podobe, že je dokonca pitná.

Medzinárodná konferencia Newmatec 2019 poukázala na potrebu hľadania spoločných riešení s ambíciou pripraviť vo svojich krajinách stabilné a udržateľné konkurencieschopné prostredie automobilového odvetvia. Všetky získané poznatky pomôžu čeliť výzvam, pred ktorými stojí automobilový priemysel na celom svete.

(as)

Foto: Milan Illik (Carlos Navas (vľavo) a Vojtech Ferencz, št. tajomník MH SR)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *