Námorná doprava bude v čele obnovy

Konferencia OSN o obchode a rozvoji (UNCTAD) vo svojom prehľade „Námorná doprava 2020“ konštatovala, že tento dôležitý spôsob prepravy tovarov tento rok v dôsledku pandémie koronavírusu poklesne o 4,1 %. Organizácia však očakáva, že rast námorného obchodu sa za predpokladu oživenia svetovej hospodárskej produkcie vráti v roku 2021 a vzrastie o 4,8 %. Správa varuje, že nové vlny pandémie, ktoré ešte viac narušia dodávateľské reťazce a ekonomiky jednotlivých štátov, môžu spôsobiť prudší pokles.

Pandémia spôsobila tlakové vlny v dodávateľských reťazcoch, v lodných sieťach a v prístavoch, čo viedlo k prudkému poklesu objemu nákladu, ako aj k mareniu rastových vyhliadok. „Globálny námorný priemysel bude v čele snáh o udržateľné oživenie ako zásadný faktor umožňujúci hladké fungovanie medzinárodných dodávateľských reťazcov. Priemysel musí byť kľúčovým účastníkom, ktorý pomôže prispôsobiť logistiku efektívnosti just-in-time,“ hovorí Mukhisa Kituyi, generálny tajomník UNCTAD.

Hoci Covid-19 zdôraznil vzájomnú závislosť jednotlivých štátov, nastolil existenčné otázky o globalizácii a pridal váhu na potlačenie outsourcingu zo vzdialených miest, uvádza sa v správe. „Pandémia zamerala pozornosť na tému skrátenia dodávateľského reťazca, vrátane nearshoringu a reshoringu s menšou závislosťou od just-in-time a modelov úsporných zásob,“ uvádza sa v správe.

Dôsledky pandémie Covid-19 uviedli do popredia diskusiu o diverzifikácii výrobných závodov a dodávateľov. Podľa konferencie UNCTAD si zabezpečenie budúcich námorných dodávateľských reťazcov a riadenia rizík vyžaduje väčšiu viditeľnosť a svižnosť dopravných operácií od domu k domu.

UNCTAD zdôrazňuje, že obchodné spory medzi Čínou a USA už viedli k zmenám v obchodných tokoch. Vysokú mieru neistoty prináša aj zatiaľ nevyriešený brexit.

Pandémia posilnila potrebu digitalizácie a eliminácie papierovania v lodnom priemysle vrátane prístavov, čím sa zvyšuje potreba noriem a interoperability v elektronickej dokumentácii. Na druhej strane v období pandémie rastú riziká kybernetickej bezpečnosti, ktoré môžu ochromiť dodávateľské reťazce a služby v globálnom námornom obchode.

Foto: Unctad