Marian Vaculčiak, Geis: Logistika musí fungovať

S čím sa stretáva logistika v dobe, kedy sa snažíme znížiť šírenie koronavírusovej nákazy? Núdzový stav, ktorý vyhlásila vláda 2. apríla, zmení situáciu s nedostatkom vodičov. Niektorí dopravcovia stratili zákazky, napr. prepravy pre automobilový priemysel a stojí im dopravná technika pre ktorú nemajú prácu a logicky nemajú prácu ani pre vodičov.

V tomto máme výhodu, pretože naše vnútroštátne systémové prepravy paliet a kusového tovaru fungujú v podstate bez obmedzenia ale je pravda, že dochádza k poklesu objemu prepravovaného tovaru. Mnoho obchodov a firiem je zatvorených, takže do nich logicky ani neprúdia žiadne zásielky. Distribučná logistika ale musí fungovať- obzvlášť v tejto dobe sú naše služby dôležité, pretože pre mnoho firiem, inštitúcii ale aj súkromných osôb sme často jedinou možnosťou, ako si zaistiť materiál do výroby, tovar pre predajne alebo napríklad náhradný diel do rozbitého stroja.

Pre nás to znamená prispôsobovať prevádzku aktuálnej situácii, viac komunikovať so zákazníkmi, snažiť sa mať vopred informáciu o tom, že príjemca skutočne tovar prevezme a znižovať tak ekonomické straty z toho, že by sa tovar vracal späť odosielateľovi. Zároveň sa naši zamestnanci riadia opatrením pre ochranu zdravia, ktoré sme vydali od 2.3.2020 a sú vybavení ochrannými pomôckami.

Zrušili sme napríklad osobný odber tovaru na našich pobočkách, vodiči nevyzdvihujú ani nedoručujú tovar v prípade, že človek s ktorým komunikujú, nemá rúško alebo iný ekvivalent. Logistické firmy majú obyčajne obmedzené možnosti, ako redukovať rizika prenosu vírusu formou nasadenia home office pre väčšinu pracovníkov, pretože prevažná časť ich aktivít prebieha na pobočkách a logistických pracoviskách, skladoch, kde sa musí pohybovať celý pracovný tím od skladníkov cez dispečerov a pod. To znamená, že ochrana ľudí a dezinfekcia pracovného priestoru vrátane dopravných prostriedkov je základom. To sa týka napríklad aj skladovej techniky, akou sú vysokozdvižné vozíky alebo zakladače, skenery a klávesnice počítačov a to hlavne pri striedaní zmien.

Podobná situácia je v medzinárodnej preprave. Máme pravidelné linky do takmer všetkých európskych štátov. Musíme dennodenne monitorovať situáciu, prispôsobovať pohyb tovaru podľa toho, ktoré prechody sú napríklad uzatvorené alebo je tam obmedzená prevádzka. Toto sa týka aj sledovania situácie v ostatných štátoch, uzatvorenie niektorých regiónov, zastavenie priemyslu, ktorý nie je nutný pre fungovanie štátu v Taliansku a Španielsku a tým nutnosť vykomunikovať so zákazníkmi, aby mali preverených príjemcov.

Je to celý rad vecí, ktoré musíme robiť „naviac“, ale reagujeme a naše linky fungujú stále s tým, že zákazníci musia počítať so zdržaním tovaru práve kvôli nepredvídateľným komplikáciám na hraniciach alebo priamo v regiónoch v zahraničí. Preto sme tiež spustili na našom firemnom webe stránku Covid-19, kde priebežne aktualizujeme pre našich zákazníkov informácie tak, aby vždy vedeli, aké obmedzenia, poprípade uvoľnenie obmedzení, sú v platnosti. Chceme, aby sa naši zákazníci na nás mohli spoľahnúť aj v napätej dobe.

Marian Vaculčiak, prevádzkový riaditeľ Geis SK

Viac článkov o logistike nájdete v novom čísle Logistika Dnes Magazínu, ktorý je k stiahnutiu zdarma TU

Chcete nás podporiť? Budeme radi, ak to urobíte na naše číslo účtu:

SK73 8360 5207 0042 0002 2712