Lízing: Financovanie nákladných áut vlani kleslo

Financovanie osobných a úžitkových automobilov v minulom roku rástlo. V tomto roku očakávajú odborníci negatívne, ale aj pozitívne efekty, ktoré môžu ovplyvniť vývoj nových obchodov oboma smermi.

Od 1. januára znížila Národná banka Slovenska maximálny podiel splátky na príjme z 80 % na 60 %. „Myslím si, že to negatívne ovplyvní dostupnosť financovania áut pre spotrebiteľov klasickými cestami, teda aj prostredníctvom lízingových spoločností. Je však ťažké predpovedať, či zvýšenie povinnej rezervy automaticky prinesie aj trend väčšieho využívania operatívneho lízingu a nájmu na úkor nadobúdania vlastníctva,“ povedal predseda predstavenstva Asociácie leasingových spoločností SR Richard Daubner.

Podľa neho to úzko súvisí s využívaním tzv. PCP produktu (Personal Contract Purchase). Ide o financovanie áut s alternatívnym spôsobom ukončenia zmluvy, ktoré by podľa Daubnera malo byť hlavnou novinkou lízingových spoločností na Slovensku v tomto roku. Na porovnanie, v Anglicku a Nemecku tvorí PCP produkt 60 až 80 % celkového financovania. Efektívne sa v ňom premosťujú výhody finančného a operatívneho lízingu,“ hovorí Daubner.

V prípade tohto produktu klient na začiatku zaplatí akontáciu, napríklad 30 %, na konci zostáva 30 či 40-percentná zostatková hodnota. „Splátka je veľmi výhodná, pretože klient spláca len sumu z tohto zvyšku do hodnoty 100 %,“ vysvetľuje Daubner. Na konci dohodnutej doby financovania sa potom klient môže rozhodnúť, či chce auto vlastniť a splatí ho lízingovke jednorazovo, alebo auto už nechce a nechá ho dílerovi, ktorý ho vykúpi a predá niekomu, kto preferuje jazdené auto.

Určitý vplyv na vývoj lízingového trhu v tomto roku môžu mať podľa Daubnera aj zmeny emisných noriem všetkých modelov áut od 1. septembra 2019 a od 1. septembra 2018. „Na základe týchto zmien očakávam mierne zdraženie aktuálne predávaných modelov. Tým môže prísť k nárastu obstarávacej ceny vozidiel vstupujúcej do financovania v lízingových spoločnostiach, ako aj k väčšej potrebe dať si auto prefinancovať, keďže bude o niečo drahšie,“ myslí si Daubner.

Mierne negatívny vplyv na predaj vozidiel do 3,5 tony, a tým aj na ich financovanie, môže mať podľa neho praktická aplikácia nariadenia, ktoré automobilkám zaviedlo plniť limity na to, aký podiel majú na ich predajoch tvoriť elektro a hybridné modely.

Financovanie nákladných vozidiel vlani kleslo. „Očakávam aj v tomto roku pretrvávanie aktuálnych negatívnych trendov. V tejto komodite odhadujem pokles lízingového trhu na úrovni 5 až 7 %, pričom existuje viacero dôvodov pre tento vývoj,“ uviedol Daubner. Dočasným negatívnym vplyvom je podľa neho fakt, že do júna 2019 sa masívne vypredávali nové autá nad 3,5 tony ešte so starými tachografmi a trh je tak aktuálne relatívne presýtený novými vozidlami. Súbežne sa končí financovanie veľkého počtu nákladných vozidiel, ktoré si ich klienti brali pred pár rokmi cez operatívny lízing.

Najväčší vplyv na aktuálny pokles komodity nákladných vozidiel má však podľa Daubnera odchod niektorých veľkých medzinárodných firiem zo Slovenska. Tie si svoj zastaraný vozový park pre vysoké náklady a pre nedostatok vodičov či aplikácie rôznych nariadení v rámci EÚ už budú obnovovať mimo územia Slovenska.

FOTO: Obrázok od Raten-Kauf z Pixabay