Lietanie: Poležíme si aj v ekonomickej triede?

Cestovanie lietadlo je síce rýchly, ale v mnohých prípadoch nie práve najpohodlnejší spôsob prepravy. Zatiaľ čo lety trvajúce dve až tri hodiny, nejako „pretrpíme“ aj na pomerne úzkych a v hustých radoch usporiadaných sedadlách ekonomickej triedy, ku koncu päť či šesť hodín trvajúcich letoch takpovediac nevieme čo s rukami a najmä nohami.

Kto na to má, môže si na stredne dlhé lety zakúpiť letenku do obchodnej či biznis triedy, ktorá poskytuje cestujúcim väčšie pohodlie ako ekonomická trieda. Niektoré nízkonákladové spoločnosti však v svojich lietadlách takúto triedu ani nemajú.

Najväčší problém s pohodlím či nepohodlím však majú cestujúci na ultradlhých letoch, ktoré trvajú 10 – 15 hodín, ba i viac. Aj takýto dlhý môžu cestujúci stráviť pohodlne – ak sú dosť solventní na to, aby si kúpili letenku do prvej triedy (first class), ktorá dne už býva štandardne vystrojená kreslami, rozložiteľnými na pohodlné plnohodnotné lôžko.

Ak sa uskutoční idea, s ktorou prišla letecká spoločnosť Air New Zealand, budú si môcť luxus natiahnuť sa dovoliť aj cestujúci v ekonomickej triede, dokonca za prijateľnejšiu cenu, než stojí letenka prvej triedy. Spomenutá spoločnosť si nechala patentovať čosi ako spací modul, celkom vtipne nazvaný Skynest – nebeské hniezdo.

Tento model vyvíjali odborníci tri roky a mal by byť inštalovaný do ekonomickej triedy kabíny lietadiel, ktoré by mali od októbra lietať na plánovanej najdlhšej linke Air New Zealand. Ide o linku medzi Aucklandom a New Yorkom, na ktorej by let trval až 17 hodín 40 minút.

Modul Skynest má šesť lôžok, umiestnených v troch „podlažiach“ po stranách strednej uličky. Lôžka sú dlhé 200 cm a široké 58 cm. Každé lôžko má plachtu, vankúš a prikrývku, cestujúci bude mať k dispozícii upchávky do uší. Uvažuje sa aj o vybavení každého lôžka lampou na čítanie, prípojkou USB a individuálnou ventiláciou.

Zaujímavá má byť koncepcia využívania lôžok. Nebude to totiž tak, že cestujúci si kúpi miesto na lôžku už pri kúpe letenky na celý let. Lôžkové lístky sa budú predávať až na palube lietadiel na určitý časový úsek, ktorý zatiaľ nebol špecifikovaný. Tým sa zvýši počet cestujúcich, ktorí si budú môcť počas letu aspoň pár hodín poležať či pospať. Ak by si napríklad pri 15-hodinovom lete cestujúci kúpili trojhodinové lístky, odpočinulo by si poležiačky až 30 cestujúcich. To sú ale zatiaľ len špekulácie.

Konštrukcia Skynest nebol ešte finalizovaná a teda ani certifikovaná. Zrejme bude ešte trvať niekoľko rokov, kým si aj cestujúci v ekonomickej triede budú môcť na ultradlhých linkách Air New Zealand aspoň trochu pospať.

(mkk)