Legendárny Douglas DC-6 opäť preletel cez Atlantik

S lietadlom typu Douglas DC-6 sa dnes môžeme stretnúť len v niekoľkých leteckých múzeách a na niektorých významnejších leteckých šou. V minulosti však zohral mimoriadne významnú úlohu v rozvoji diaľkovej leteckej doprave, najmä na transatlantických linkách medzi Európou a Severnou Amerikou. Mnohí leteckí fanúšikovia by určite ocenili – a dobre zaplatili – možnosť zviezť sa štvormotorových piestovým lietadlom DC-6 krížom cez Atlantik. Tento sen sa fanúšikom letectva už asi ťažko splní, ale náhoda chcela, že takýto transatlantický let absolvoval človek, ktorý svoj život spojil s čímsi úplne odlišným než je lietanie – s pretekmi psích záprahov.

Nór Thomas Waerner si tohto roku so svojimi 16 psami rasy husky splnil svoj dlhoročný sen. Zvíťazil v najdlhšom a najťažšom pretekom psích záprahov Iditarod. Štart je Anchorage a cieľ vo vyše 1500 km vzdialenom Nome. Trasu, vedúcu divokou aljašskou prírodou, absolvoval Waerner za deväť dní, desať hodín a 37 minút. Po vytúženom víťazstve túžil Waerner po rýchlom návrate domov do Nórska. Pandémia COVID-19 však práve vtedy „zariadila“, že z USA sa bežnými linkami nedalo do Európy dostať. Až po 11 týždňoch čakania sa Waernerovi naskytla príležitosť na let do Nórska, práve na palube 63-ročného lietadla DC-6 patriaceho aljašskej spoločnosti Everts Air Cargo.

Spoločnosť má niekoľko lietadiel DC-6, z ktorých jedno prisľúbila venovať leteckému múzeu na letisku v nórskom Stavangeri. Po nájdení sponzora preletelo lietadlo s Waernerom a jeho psími šampiónmi najprv z Fairbanksu do Yellowknife v Kanade a odtiaľ krížom cez Atlantik do 5500 km vzdialeného Stavangeru. Let trval 15 hodín a 43 minút.

Vývoj typu DC-6 iniciovala americká armáda v roku 1944, ale prvý prototyp, označený XC-112A, vzlietol až 15. februára 1946. Firma Douglas Aircraft následne modifikovala lietadlo na civilné účely a prvý civilný stroj vzlietol 29. júna 1946. Na pravidelných linkách začalo lietadlo lietať v marci 1947 v službách spoločností American Airlines a United Airline. Najrozšírenejšia verzia DC-6B, určená na dopravu 42 až 89 cestujúcich, mala rozpätie krídiel 35,81 m, dĺžku 32,18 m, výšku 8,66 m a jej maximálny dolet bol až 7600 km. Na pohon lietadla slúžila štvorica hviezdicových motorov Pratt & Whitney R-2800-CB17 s výkonom po 1900 kW. Dovedna bolo do roku 1958 vyrobených lietadiel DC-6 všetkých verzií.

(PRG)