Kto nie je inovatívny, zaostane za konkurenciou

Väčšina firiem si je veľmi dobre vedomá významu inovácií pre vlastný rast a úspech, problémom však je, že nie je schopná svoje nápady uviesť účelne do praxe. Vyplýva to zo štúdie Become 2020 od spoločností Mastercard a Harvard Business Review Analytic Services (HBRAS).

„Pre firmy všetkých veľkostí je teraz dôležitejšie než kedykoľvek predtým byť inovatívnymi a kreatívnymi. Je to otázka prežitia. Naša štúdia prináša znalosti a skúsenosti získané od množstva popredných svetových mysliteľov s cieľom pomôcť ostatným objaviť svoje vlastné tvorivé schopnosti a vytvárať takú firemnú kultúru, ktorá povedie k ďalšiemu rozvoju,“ uviedol Ajay Banga, prezident a generálny riaditeľ Mastercardu.

Po vyhodnotení odpovedí manažérov na 40 otázok, týkajúcich sa správania a postojov firiem v oblasti inovácií, vznikli tri skupiny. Prvú tvoria podľa štúdie lídri, teda spoločnosti s najširším rozsahom inovačných schopností. Stredná hodnota inovačného skóre bola v tejto skupine 88. Ďalej to boli tzv. nasledovníci. Túto skupinu predstavujú podniky s inovačnými schopnosťami v niektorej z dôležitých oblastí. Stredná hodnota inovačného skóre v tejto skupine, do ktorej sa zaradilo 42 percent všetkých respondentov, bola 66. Tretiu skupinu tvoria podľa štúdie oneskorenci, spoločnosti s nedostatočnými inovačnými schopnosťami. Stredná hodnota inovačného skóre v tejto skupine bola 37.

HBRAS sa viac ako tisícky manažérov v prvom polroku t.r. pýtala na to, ako ich firmy pristupujú k inováciám v piatich kľúčových oblastiach: ľudský kapitál, financovanie, skúsenosť zákazníka, dáta a technológie. Pre potreby štúdie sa navyše uskutočnil aj prieskum medzi viac ako tisíckou spotrebiteľov po celom svete. Po rozbore všetkých odpovedí vznikol rebríček Business Innovators Index, ktorý hodnotou 100 ocenil najvyššiu úroveň kvality stratégie, zázemia a správania sa podporujúcich vznik inovácií.