Kapacita poľských terminálov nestačí na optimálnu prevádzku

Poľskí intermodálni operátori stále čelia značným problémom, pokiaľ ide o kapacitu terminálov. Správa Nadácie Poľského inštitútu cestnej dopravy (PITD) zistila, že obmedzená kapacita terminálov zostáva najvýznamnejším problémom pre poľský intermodálny sektor, najväčší v Európe. Značný problém predstavuje aj nedostatok voľných tratí, preťažené hraničné priechody a pomalé procesy v termináloch.

Pre krajinu ako Poľsko, kde je intermodálna doprava vlajkovou loďou logistiky, mali byť  tieto problémy dávno odstránené. Nielenže bránia rastu intermodálneho sektora, ale obmedzujú aj dosiahnutie uhlíkovo neutrálnej budúcnosti dopravy. Ako uviedol Akos Ersek z UIRR v komentári na LinkedIn, „efektívne intermodálne terminály sú kľúčom k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality.“

Nízka kapacita a pomalé procesy

Obmedzená kapacita terminálov je v súčasnosti najväčšou výzvou, ktorej čelia poľskí intermodálni prepravcovia, uvádza správa PITD. Je to viditeľné z hľadiska TEU aj dostupných tratí. Predstavitelia PKP Cargo konštatujú, že koncové terminály často nemajú dostatok koľají na prijatie vlakov na vykládku. „To isté platí pre prevádzku prvej a poslednej míle v prístavoch,“ tvrdí Poľská asociácia nezávislých železničných dopravcov (ZNKP). „Táto situácia sťažuje intermodálnu prevádzku, no zároveň spôsobuje problémy spoločnostiam, ktoré chcú prejsť z cesty na železnicu.“

Kapacita terminálov je brzdou ďalšieho rastu intermodálnej dopravy v Poľsku. Okrem toho pomalé terminálové procesy všetko ešte zhoršujú. PKP Cargo v správe uvádza, že existujú prípady, keď prekládka v termináloch trvá o 14 hodín dlhšie, ako sa očakávalo. Napríklad v termináli Kąty Wrocławskie vlaky často čakajú 20 namiesto predpokladaných 6 hodín.

Preťaženie na hraniciach postihuje celú krajinu

Ďalšou významnou bariérou pre poľskú intermodálnu dopravu je preťaženie na hraničnom priechode Brest/Malaszewicze. Keďže premávka na Novej hodvábnej ceste má prioritu, intermodálnym operátorom zostáva len málo trás. Nevybavené kontajnery na hraniciach a  nedostatok trás obmedzujú možnosti efektívnej expedície kontajnerov.

V skutočnosti sú preťažené hranice väčšinou vnímané ako problém pre euroázijský dodávateľský reťazec. Správa PITD konštatuje, že ak situácia zostane rovnaká, bude to celému poľskému intermodálnemu reťazcu vytvárať ďalšie problémy. V dôsledku toho je potrebné nájsť riešenie problému, ktorý ovplyvňuje železničnú nákladnú dopravu všeobecne a nielen jej špecifický aspekt.

Nikos Papatolios

Foto: RailFreight.com