Hamburg – centrála pre obchod Číny s Európou

Čína je v súčasnosti najväčším obchodným partnerom prístavu v Hamburgu. Hanseatic City je považované za čínsku bránu do Európy pre čínske výrobky a zároveň ako brána nemeckého exportného obchodu na Ďaleký východ.

V roku 2018 sa v najväčšom nemeckom prístave zobchodovalo s Čínou približne 2,6 milióna TEU. Každý tretí kontajner, ktorý prechádza cez nábrežie v prístave Hamburg, má pôvod alebo miesto určenia do Ríšu stredu. Dovedna 15 linkových služieb spája Hamburg so všetkými vedúcimi čínskymi prístavmi. V roku 2018 sa prostredníctvom prístavu  Hamburg realizoval vývoz do Číny v hodnote 5,3 miliárd EUR. Dovozy z Číny do Hamburgu tvorili 8 miliárd EUR. V roku 2018 predstavoval objem tovaru prepravovaného námornými plavidlami medzi Hamburgom a Čínou približne 24 miliónov ton.

Prístav Hamburg má povesť digitálneho inovatívneho centra. Je už veľmi dobre etablovaný na námorných trasách a tiež na transkontinentálnej Hodvábnej ceste. V kontajnerovom termináli Tollerort sa každý týždeň manipuluje s najväčšími kontajnerovými loďami čínskej prepravnej spoločnosti Cosco. Na novej Hodvábnej ceste je tiež mimoriadne aktívna železničná dcérska spoločnosť Metrans. Centrum prístavu v Hamburgu s veľmi dobre rozvinutou infraštruktúrou a zázemím z neho robí ústredný uzol čínskych tovarových exportov nielen pre Nemecko, ale aj pre Rakúsko, Poľsko, Česko, Rusko, Maďarsko, Slovensko a Švajčiarsko.

Nová hodvábna cesta sa spolu s lodnou dopravou od roku 2013 prezentuje ako atraktívne železničné spojenie a alternatíva k námornej a leteckej nákladnej doprave pre časovo citlivú prepravu tovarov. Hamburg je prepravným uzlom pre nákladnú dopravu z Číny. Je preto logické, že by mal zohrávať kľúčovú úlohu aj v oblasti železničnej prepravy pozdĺž Novej hodvábnej cesty.

Rozšírenie železničných služieb a železničnej siete medzi Ďalekým východom a západnou Európou sa začalo pred siedmimi rokmi, keď čínsky prezident predstavil projekt „Jeden pás – jedna cesta“. Hospodársky pás Hodvábnej cesty zahŕňa, okrem šiestich hospodárskych koridorov po pevnine aj niekoľko trás spájajúcich Čínu s Európou a krajinami južnej a juhovýchodnej Ázie.

Číňania vo všeobecnosti uskutočňujú veľmi ambiciózne plány, ktoré už v posledných rokoch systematicky ďalej rozvíjajú železničnú nákladnú dopravu pozdĺž transkontinentálnej hodvábnej cesty. Do roku 2014 premávalo po novej hodvábnej ceste medzi Stredným kráľovstvom a západnou Európou ročne takmer 800 vlakov s objemom 25.000 TEU. V roku 2016 tento počet stúpol na 1 700 vlakov s objemom kontajnerov 145.000 TEU. Do roku 2027 by sa malo cez euroázijské železničné koridory prepraviť každý rok 670.000 TEU.

Jedným z popredných poskytovateľov služieb intermodálnej kontajnerovej dopravy na trasách európskych námorných prístavov a vnútrozemia je spoločnosť METRANS. Viac ako 30 vlakov patriacich METRANS-u mesačne spája popredné čínske obchodné centrá so sieťou METRANS. Z hraničného priechodu  Malaszewicze / Brest na poľsko-bieloruskej hranici, postupujú vlaky ďalej do Poľska, Českej republiky alebo priamo do Hamburgu.

Hamburg je hlavným dopravným uzlom nemeckej nákladnej dopravy. Každý deň sa do prístavu v Hamburgu prichádza a ďalej z neho odchádza viac ako 200 nákladných vlakov. Medzi Hamburgom a dvadsiatimi čínskymi destináciami každý týždeň premáva 36 kontajnerových vlakov. V roku 2018 sa medzi Hamburgom a Čínou prepravilo zhruba 120.000 TEU tovaru.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *