Geis: Logistický operátor vychádza v ústrety zákazníkom

Skupina Geis so sídlom v nemeckom Bad Neustadte pôsobí na Slovensku od roku 2006, kedy prevzala slovenskú prepravnú spoločnosť TEN Expres. Integrácia spoločnosti do systémov skupiny bola dokončená v roku 2011, kedy došlo aj k zmene mena na Geis SK. Spolu s českou sesterskou firmou Geis CZ zabezpečuje na česko-slovenskom území komplexné logistické služby. „V čase koronavírusu boli samozrejme zákazníci zhovievavejší, napríklad k termínu doručenia zásielok, ale situácia sa dostáva rýchlo do normálnych koľají,“ hovorí v exkluzívnom rozhovore Marian Vaculčiak, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Geis SK.

Aký očakávate rok 2020 z ekonomického hľadiska?

V prvých piatich mesiacoch roku 2020 boli naše ekonomické výsledky veľmi dobré. Bohužiaľ pandémia koronavírusu a hlavne jej nepredvídateľný ekonomický dopad sťažil možnosť kvalifikovane odhadnúť ďalší vývoj tohto roku. Aktuálne nie je ešte doba na predikciu.

Počas karantény sa darilo najmä e-commerce a kuriérskym službám. Neoľutovali ste vtedy predaj balíkových služieb?

Z môjho pohľadu bolo rozhodnutie rodiny Geis správne. Balíkové služby poskytovala skupina iba na Slovensku a v Českej republike a hlavne tvorili minimálny podiel obratu skupiny. Teraz sa venujeme naplno našim klasickým produktom, ktoré môžeme o to viac rozvíjať a zdokonaľovať. Takže skrátka neľutujeme.

Veľká investícia smerovala do triediacej linky vo Zvolene. Využívate ju ešte?

Balíkové služby sme prenechali DPD Group ako celok, čiže aj so zariadením. Táto otázka je skôr na nich.

Zmení koronakríza správanie zákazníkov?

Nemyslím si, že dôjde k nejakej zásadnej zmene. V čase koronavírusu boli samozrejme zákazníci zhovievavejší, napríklad k termínu doručenia zásielok, ale situácia sa dostáva rýchlo do normálnych koľají.

Koľko máte na Slovensku prevádzok a zamestnancov?

Aktuálne máme 9 pobočiek. Osem z nich je súčasťou nášho prepravného systému. Každá z nich zabezpečuje všetky naše produkty, teda nielen paletovú prepravu (Cargo), ale aj celovozovú prepravu, dokládky a skladovú logistiku. A tiež sprostredkujú leteckú a námornú prepravu. Jedna pobočka je zameraná čisto na skladovú logistiku. Aktuálne zamestnávame viac ako 230 kmeňových zamestnancov, ale musíme k tomu pripočítať brigádnikov, zmluvných dopravcov a ich zamestnancov. Takže pre Geis na Slovensku pracuje celkom 550 ľudí.

Plánujete ďalší rast?

Samozrejme, v prvom rade plánujeme ďalší rast prepravných objemov. Na česko-slovenskom trhu sme jednotkou v oblasti vnútroštátnej systémovej prepravy kusových a paletových zásielok. Udržať si toto postavenie je naozaj výzva. Ak vezmeme do úvahy firmy zabezpečujúce full-service v logistike, držíme sa taktiež na špici. Naše zariadenia, a to sa netýka len logistických areálov, techniky, ale aj softvérových riešení, musíme udržiavať na čo najvyššej technickej úrovni. To znamená priebežnú modernizáciu, rozširovanie siete, či pravidelnú obmenu vlastného vozového parku. Čo predstavuje značné investície.

Veľa sa hovorí o automatizácii a robotizácii. Aký je váš názor na ich nasadenie v logistike?

Bez automatizácie a robotizácie sa nezaobídeme. Ako som už niekoľkokrát spomenul v rôznych médiách, Geis v tomto ohľade využíva skupinové know-how. Napríklad, ako jediná prepravná spoločnosť v Českej republike a na Slovensku (od roku 2013) využívame na svojich centrálnych prekladiskách špeciálnu reťazovú dráhu pre premiestňovanie zásielok. Automatizácia sa ale prejavuje hlavne v skladovej logistike (kombinácia rôznych modifikácií dopravníkov, páternosterových systémov s technológiami pre vychystávanie, ako je pick-by-light, pick-by-voice, pickovanie prstovými skenermi alebo rukavicami, …).

Logistický operátor vždy vychádza v ústrety svojim zákazníkom a modernizuje technológie vo svojom vlastnom záujme. Na druhej strane je treba vždy starostlivo zvážiť vhodnosť investícií do automatizácie v súvislosti so súčasnými aj plánovanými objemami. Ako vždy platí, že je potrebné použiť zdravý rozum a zvážiť efektivitu riešenia.

Nedávno sa objavila informácia o ceste kamiónom z Číny do Európy za 15-17 dní. Považujete to za nový trend v preprave? Ako riešite prepravu tovaru z Ázie?

Áno, dokonca túto prepravu realizoval Geis. Určite to ale nie je trend. Naše oddelenie leteckej a námornej prepravy, ktoré sa takouto prepravou zaoberá, organizuje prepravu tak, aby bol zákazník spokojný. Zjednodušene možno povedať, že keď záleží skôr na čase doručenia než na cene, budeme využívať leteckú prepravu, keď na čase veľmi nezáleží a ide nám o optimálnu cenu, zvolíme námornú prepravu, a keď je to tak „na polovicu“, môžeme využiť železnicu. Nová hodvábna cesta je dobrým riešením pre zásielky z Ázie v pomere cena/výkon.

Ako u vás funguje zberná služba a pre akých zákazníkov je určená?

Náš produkt Cargo, to je práve spomínaná zberná služba. Ide o systémovú prepravu kusových a paletových zásielok. My využívame systém hub & spoke, ktorý je veľmi efektívny. Vo vnútroštátnej preprave nám umožňuje doručiť paletovú zásielku nasledujúci pracovný deň po vyzdvihnutí na území celého Slovenska a aj do niektorých oblastí susedných štátov. Produkt Cargo ponúka taktiež celý rad služieb, ako je doručenie na dobierku (COD), rôzne druhy avizovania, elektronický dodací list atď. Všeobecne môžeme povedať, že tento systém je výhodný pre prepravu menšieho množstva paletizovaného tovaru, cca od jednej do piatich paliet. Pokiaľ je zásielka väčšia, mal by špeditér uvažovať o inej prepravnej technológii, teda dokládke alebo celovozovej preprave. Systém zbernej služby funguje podobným spôsobom aj medzinárodne. Umožňuje prepravu zásielok do a z celej Európy na báze pravidelných zberných liniek. Výhodou je vopred známy cestovný poriadok a možnosť využívať všetky služby partnera v krajine doručenia, ako napríklad fixné doručenie v dohodnutom dni/čase, doručenie autom s hydraulickou plošinou, výber dobierky, avizovanie zásielky pred doručením, colné služby, archivácia prepravných dokladovať a pod.

Vo Zvolene ste testovali elektrické dodávky. Je tento typ dopravných prostriedkov pre vás ešte stále zaujímavý?

Elektrické dodávky boli pre nás zaujímavé práve v súvislosti s kuriérskymi službami v balíkovej preprave. V našich produktoch sa skôr osvedčujú kombinované alebo plynové pohony. Aj tu ale existujú obmedzenia, ako napríklad zákaz vjazdu do garáží v nákupných centrách, ktoré bohužiaľ veľmi často zásobujeme.

Uvažujete o ich nasadení?

Áno, aj napriek nedostatkom uvažujeme o ich nasadení, a to hlavne v mestskej distribúcii.

Časť zákazníkov preferuje tzv. zelenú logistiku. Ako sa tomuto trendu prispôsobujete?

V prvom rade sme pristúpili k certifikácii podľa ISO 14001 a zaviedli systém environmentálneho manažmentu. To sa prejavuje na všetkých našich prevádzkach. Okrem šetrenia výrobnými prostriedkami alebo triedenia odpadu s prísnym odpadovým hospodárstvom využívame napríklad namiesto klasického svetla LED osvetlenia, v nových budovách preferujeme svetlíky, ktoré dávajú viac denného svetla. Určite nemáme ekológiu iba ako nástroj marketingu, tak ako sa s tým stretávame vo výberových konaniach. Ale aj ekológia niečo stojí a máloktorý zákazník je ochotný priplatiť za prepravu v prospech zlepšenia životného prostredia.

Ako sa zmenia logistické služby? Nastane podľa vás nejaká zmena? Aké trendy očakávate v najbližšej budúcnosti?

Logistické služby sa budú meniť hlavne v oblasti skladovej logistiky, kde nastupuje automatizácia a robotizácia. Tá uľahčí ľudskú prácu, spresní procesy a zníži chybovosť. Čo sa týka dopravných služieb, určite, hlavne v systémových prepravách dôjde k rozšíreniu servisu. Virtuálny prepravný svet prinesie ešte lepšie informácie o zásielkach, ich stave alebo čase doručenia, bude možné vo väčšej miere meniť parametre pre doručenie, viac a častejšie kombinovať. A preprava vozidlami bez vodiča je už teraz (aj keď zriedkavou) skutočnosťou. Myslím si, že zmeny sa budú diať ešte rýchlejšie, ako sme doteraz boli zvyknutí.

Tento rozhovor, ako aj ďalšie články nájdete v letnom dvojčísle Logistika Dnes Magazínu, ktorý si zadarmo môžete stiahnuť TU