Euler Hermes: Tri najviac zasiahnuté sektory

Pandémia koronavírusu Covid-19, bude mať dosah na takmer každé odvetvie svetového hospodárstva. Medzi prvú trojicu najviac zasiahnutých sektorov podľa analýzy Euler Hermes patria doprava, dodávky pre automobilový priemysel a elektronika.

Od začiatku prepuknutia koronakrízy čelia jednotlivé sektory po celom svete narastajúcim výzvam. Prvé kolo negatívnych dôsledkov prišlo po drastických opatreniach na zabránenie šírenia nebezpečného vírusu v Číne. Uzavretie niekoľkých veľkých miest spôsobilo zmrazenie výrobnej aj obchodnej činnosti v krajine. Po tom, ako začali implementovať podobné opatrenia ďalšie ekonomiky (Južná Kórea, Taliansko), nasledovali výrazné zmeny akciových indexov.

„V súčasnosti, keď sú blokované veľké ekonomiky najmä v Európe a Severnej Amerike, bola spolu s výrobou a obchodom hlboko zasiahnutá aj lokálna spotreba. Nižší dopyt v týchto regiónoch si vyžiada daň aj na výrobkoch najmä dlhodobej spotreby, dovážaných z rozvíjajúcich sa ekonomík,“ uviedol Peter Mucina, riaditeľ spoločnosti Euler Hermes na Slovensku.

Experti spoločnosti Euler Hermes v Q1 2020 znížili rizikový rating v rekordných 126 sektoroch, čo je najvyšší počet od začiatku monitorovania v roku 2012. Všetky poklesy zapríčinené vplyvy šírenia nákazy Covid-19 na dopyt, ziskovosť a likviditu.

Sektor dopravy

Vzhľadom na vysokú závislosť od Číny a zároveň úzku spojitosť s cestovným ruchom a medzinárodným obchodom, je podľa analýzy spoločnosti Euler Hermes, najviac zasiahnutý sektor dopravy. Od počiatočného šoku v Číne bojovali všetky pododvetvia dopravy (letecká, námorná, cestná a železničná doprava) s upadajúcim dopytom.

Ukazovateľ RPK (Revenue Passenger Kilometers) klesol u najväčších leteckých dopravcov od minulého decembra o 40 % a letecké spoločnosti teraz očakávajú, že sa ich príjmy do konca roku 2020 znížia o najmenej 100 miliárd dolárov, čo ale nebude kompenzované klesajúcimi nákladmi na palivo. „Všetky dopravné spoločnosti musia byť dôkladne monitorované, najmä tie vysoko zadlžené alebo málo ziskové, napríklad nízkonákladové letecké spoločnosti alebo námorné firmy, ktoré nepatria do žiadnych skupín vo vlastníctve štátu,“ vysvetľuje Peter Mucina.

Automobilový priemysel

V prípade automobilového priemyslu existuje vysoká závislosť celého sveta od Číny, ktorá je najväčším automobilovým trhom na svete a zároveň aj najväčším výrobcom komponentov pre automobilový priemysel. V oboch týchto ukazovateľoch predstavuje zhruba 30 % celosvetového objemu. Vplyv obmedzení Covid-19 v Číne, napr. pozastavenie výroby, je významný aj pre globálnych výrobcov automobilov, nakoľko väčšina z nich má spoločné podniky v Číne, čím je ohrozená narušením dodávateľských reťazcov.

Šírenie pandémie Covid-19 je veľkou hrozbou aj v Európe a USA predovšetkým preto, že predstavujú druhý a tretí najväčší automobilový trh (s podielom 23 % resp. 19 %), ako aj centrum výroby komponentov pre automobilový priemysel (24 % resp. 12 %). Spolu s Čínou pokrývajú až 2/3 svetového trhu. „Šok na strane dopytu prekročí pôvodné makroekonomické predpovede, pretože nákup automobilov má dlhodobý charakter, ktorý spotrebitelia teraz odkladajú a namiesto toho sa zameriavajú len na potrebné tovary,“ dopĺňa Peter Mucina.

Globálny automobilový trh je podľa odhadov Euler Hermes na ceste k výraznému prepadu (-10 % až -15 % v roku 2020). Pesimistickejší scenár v prípade dlhodobej krízy hovorí dokonca až o 25-percentnom prepade. Automobilový priemysel negatívne reaguje na rôzne hospodárske recesie a často núti zodpovedné orgány zaviesť podporné opatrenia na obmedzenie sociálnych dopadov.

Sektor elektroniky

Tretím celosvetovo najvýraznejšie zasiahnutým sektorom je elektronika. Zatvorenie čínskych montážnych závodov spôsobilo zmrazenie objednávok pre producentov polovodičov a iných elektronických komponentov potrebných v moderných zariadeniach spotrebnej elektroniky. Najhoršie sú na tom Južná Kórea (19 % celosvetovej pridanej hodnoty vo výrobe elektronických komponentov), ​​Taiwan (13 %) a Japonsko (12 %), ako aj čínski výrobcovia (19 %).

Elektronika v značnej miere reaguje na obdobia hospodárskych recesií. V prípade pokračujúcej pandémie by boli európski a americkí výrobcovia ťažko zasiahnutí poklesom miestnej priemyselnej výroby, zatiaľ čo ázijskí výrobcovia, už zasiahnutí šokom v dôsledku opatrení v Číne, by čelili klesajúcemu dopytu.

FOTO: Obrázok od K. Kliche z Pixabay