De Clercq: Budúcnosť je v alternatívnych pohonoch

Pandémia koronavírusu a následné „vypnutie“ ekonomiky tvrdo zasiahli takmer všetky segmenty slovenskej ekonomiky, logistiku nevynímajúc. „Pred vypuknutím koronakrízy sme očakávali, že rok 2020 bude z finančného hľadiska doposiaľ náš rekordný. V marci sa samozrejme naše predstavy rozplynuli a museli sme sa okamžite prispôsobiť okolnostiam, s ktorými sme nepočítali,“ hovorí v rozhovore Marek Križan, Managing Director spoločnosti De Clercq Slovakia.

Ako ste teda postupovali?

Dosť sme zariskovali a napríklad doteraz sme nevyužili možnosť odkladu splátok od financujúcich spoločností, ktorý nám bol ponúknutý hneď v úvode krízy. Posledné roky sme investovali do digitalizácie čo nám pomohlo aj pri zavedení práce na diaľku. Tieto rozhodnutia nás však zároveň posúvajú dopredu v hľadaní možných úspor a k maximálnemu využitiu zdrojov a efektivity práce. Vyzerá to tak, že rok 2020 bude napokon predsa len rekordným, no skôr z hľadiska aplikácie netradičných riešení a v miere angažovanosti všetkých zamestnancov.

Zmení koronakríza správanie zákazníkov?

Zákazníci sú veľmi citliví na dianie na trhu. Tendre, ktoré prebiehajú v tejto „korona“ dobe, sú viac o udržaní si partnerstva ako o finančných benefitoch. Tlak na cenu je enormný a je potrebná veľmi úzka komunikácia so zákazníkmi o hľadaní tej správnej rovnováhy medzi ich predstavami a našimi potrebami pre udržateľnú spoluprácu. Zákazníci zároveň prichádzajú s požiadavkami, na ktoré očakávajú okamžité riešenia. Našťastie máme tím ľudí, ktorý prijíma všetky výzvy a počas troch dní sme napríklad dokázali pripraviť riešenie na mieru pre zákazníka, ktorému vznikol akútny problém so skladovaním.

Koľko máte na Slovensku prevádzok a zamestnancov?

Na Slovensku máme jednu prevádzku so sídlom v Senci. Z hľadiska umiestnenia našich klientov a dostupnosti k diaľničnej sieti je to pre nás ideálna lokalita. Momentálne máme okolo 140 zamestnancov, z čoho približne 20 sú zamestnanci v administratíve, zabezpečujúci každodennú operatívu. Ostatní sú vodiči. Sme veľmi hrdí na to, že sme doposiaľ neboli nútení prepúšťať ľudí či znižovať úväzky.

Plánujete ďalší rast?

Rast je niečo, na čo by sme sa v najbližšej dobe radi zamerali. Nepredstavujeme si ale žiadny boom na trhu. Našim cieľom je predovšetkým stabilný rozvoj bok po boku s našimi partnermi, či už aktuálnymi alebo potenciálnymi, ktorí uznávajú rovnaké hodnoty a udržateľnosť ako my. Rásť chceme nielen ekonomicky, ale predovšetkým chceme stavať na raste udržateľnosti, inovácií, flexibility a na raste spokojnosti našich klientov a zamestnancov. Sú to výdavky, ktoré idú na úkor zisku, veríme však, že nám z dlhodobého hľadiska prinesú oveľa vyššiu pridanú hodnotu.

Aké služby vlastne ponúka firma De Clercq Slovakia?

Nemyslíme si, že poskytujeme iné služby ako ostatné prepravné spoločnosti. Ale líšime sa tým, že ponúkame komplexné riešenia s vysokou kvalitou, nepretržitú dostupnosť, výnimočnú prispôsobivosť potrebám našich zákazníkov, inteligentné a inovatívne riešenia na mieru, a to všetko s vysokým ohľadom na životné prostredie, bezpečnosť a ľudí. Naši súčasní zákazníci vedia, že dokážeme splniť aj tie najodvážnejšie požiadavky a naša flexibilita im pomáha ďalej napredovať. Vďaka vozovému parku rozloženému medzi Španielsko, Belgicko a Slovensko a so skladom v Belgicku a na Slovensku vieme nájsť vždy to správne riešenie. Či už ide o dopravu, skladovanie, distribúciu alebo crossdocking.

Problémom ešte nedávno bol nedostatok vodičov. Aká je situácia dnes?

Dnes sa nám zdá, že sa situácia s dostupnosťou vodičov zmenila oproti situácii spred 2-3 rokov. Jednak za to môže aj stav, v ktorom sa trh za posledné mesiace ocitol, a zároveň sa darí dôkladným výberom udržať si zamestnancov (a nielen vodičov), ktorí dokážu oceniť stabilitu a korektný prístup spoločnosti voči nim. Veľkou výzvou do budúcna však bude udržanie atraktivity vodičského povolania pre mladšie generácie. 

Veľa sa hovorí o automatizácii a robotizácii. Aký je váš názor na ich nasadenie v logistike?

Automatizácia a robotizácia je trend, ktorému musíme venovať veľkú pozornosť, ak chceme hovoriť o efektivite práce a posúvaní hraníc. Dnes už máme vozidlá vybavené najmodernejšou on-board technikou, vďaka ktorej vieme nie len my, ale na požiadanie aj naši zákazníci, sledovať real-time pohyb a predpokladaný príchod svojho tovaru, prijímať sken prepravných dokladov hneď po vykládke, riešiť fotodokumentáciu z vykládky alebo nakládky. Ľudský faktor zohráva a stále bude zohrávať veľmi dôležitú úlohu v plánovaní a riešení každodenných situácií, ale technológie budú čoraz viac napomáhať a šetriť čas, vďaka čomu budeme schopní sústrediť sa na efektivitu práce a potreby našich zákazníkov. Vo svete testujú dokonca autonómne nákladné vozidlá, ktoré môžu priniesť úplne iný pohľad na dopravu a logistiku, pričom vodič bude fungovať skôr len ako asistent pri takejto jazde. Sme otvorení aj týmto novinkám, no bude to záležať predovšetkým od pripravenosti cestnej infraštruktúry.

Časť zákazníkov preferuje tzv. zelenú logistiku. Ako sa tomuto trendu prispôsobujete? Uvažujete nad vozidlami na alternatívne pohony?

Uvedomujeme si, že doprava spôsobuje značnú záťaž na životné prostredie, preto je udržateľnosť jedným z našich hlavných poslaní a záväzkov do budúcnosti. V našej materskej spoločnosti v Belgicku sa nám už dávnejšie osvedčili vozidlá s LNG pohonom s nižšími emisiami, v súčasnosti sa vykonávajú aj testy s vozidlami LHV (dlhšie a ťažšie súpravy). Je to trend, v ktorom chceme pokračovať aj na skupinovej úrovni. Na Slovensku a v okolitých štátoch je potrebné vybudovať dostatočnú infraštruktúru, aby bolo možné efektívne využívať vozidlá s alternatívnym pohonom, ale myslíme si, že je to otázka veľmi krátkej budúcnosti. V našich budovách a v skladoch využívame tiež solárnu či veternú energiu, neustále investujeme do ekologickejších technológií a v neposlednom rade každoročne obnovujeme vozový park o vozidlá s nižšími emisiami.

Ako sa zmenia logistické služby? Aké trendy očakávate v najbližšej budúcnosti?

Veľký dôraz sa bude klásť na transparentnosť. Zákazníci vyžadujú byť čoraz viac súčasťou procesov a k tomu sú nové technológie nevyhnutné. Veľký význam vidíme aj v konsolidácii logistických tokov veľkých klientov v rámci ich jednotlivých divízií. Maximálne zefektívniť využitie prepravných kapacít, minimalizovať pomer prázdnych kilometrov k tým vyťaženým, zamerať sa na celkové náklady na spotrebu, diaľničné poplatky, hľadať riešenie v poskytovaní služieb s čo najmenšou uhlíkovou stopou.