DACHSER uvádza do prevádzky sériovo vyrábaný eActros

Jedno z prvých batériových elektrických vozidiel Mercedes-Benz eActros zo sériovej výroby putuje k poskytovateľovi logistických služieb DACHSER. Karin Rådströmová, generálna riaditeľka spoločnosti Mercedes-Benz Trucks, osobne odovzdala eActros 300 Stefanovi Hohmovi, riaditeľovi vývoja (CDO) a členovi predstavenstva spoločnosti DACHSER, počas stretnutia so zákazníkmi vo Wörthe nad Rýnom. Spoločnosť DACHSER už teraz plánuje v rámci svojej stratégie ochrany klímy zaradiť do svojho vozového parku ďalšie vozidlá eActros.

„Sériový eActros je dôležitou súčasťou nášho konceptu mestskej distribúcie DACHSER Emission-Free Delivery, ktorý v súčasnosti rozširujeme do jedenástich európskych metropol,“ vysvetľuje Stefan Hohm pri príležitosti odovzdania prvého vozidla. To nahradí prototyp, ktorý je od roku 2019 v praktických skúškach v spoločnosti DACHSER v Stuttgarte. „Vozidlo eActros sa v Stuttgarte osvedčilo v každodennej prevádzke, najmä ak ide o bezemisné doručovanie paletového tovaru zákazníkom. Určitý potenciál vidíme pre tento plne elektrický nákladný automobil aj v kyvadlovej doprave. Predpokladáme, že vozidlo nájde široké uplatnenie v udržateľnej logistike zberných vozidiel.“

Spoločnosť DACHSER v Stuttgarte doručuje zákazníkom v centre mesta zberné zásielky, najmä paletové zásielky, ktoré sú príliš veľké a ťažké na balíkovú prepravu pomocou vozidla eActros. Okrem toho zaisťuje doručovanie zásielok elektrickým nákladným vozidlom FUSO eCanter (7,5 tony) do mestského mikrohubu. Odkiaľ sú zásielky následne rozvážané „na poslednú míľu“ pomocou elektrických nákladných bicyklov. Všetky zásielky bežného nákladu doručované spoločnosťou DACHSER vo vymedzenej oblasti (DACHSER Emission-Free Delivery) sú dodávané bez emisií CO2 a oxidov dusíka. Vozidlá eActros sa nabíjajú iba zelenou elektrinou v pobočke spoločnosti DACHSER v Kornwestheime.

Pre použitie v Stuttgarte bol e-truck odovzdaný spoločnosti DACHSER nakonfigurovaný s usporiadaním kolies 4*2 a aerodynamickou skriňovou karosériou. Nadstavba kombinuje vysokú nosnosť s veľkým prepravným objemom a vďaka svojej aerodynamike môže zvýšiť dojazd celého vozidla. Devätnásťtónový nákladný automobil bol vyrobený v minulom roku po začatí sériovej výroby a teraz bol oficiálne odovzdaný na schôdzke po schválení federálneho financovania.

Karin Rådströmová, členka predstavenstva Daimler Truck Holding AG, zodpovedná za regióny Európy a Latinskú Ameriku a za značku Mercedes-Benz Truck: „Sme veľmi hrdí na to, že sa inovatívny logistický poskytovateľ ako DACHSER rozhodol pre eActros a prejavuje nám dôveru objednávkou hneď niekoľkých vozidiel, vrátane nášho komplexného servisu. Spoločnosť DACHSER bola dôležitým partnerom pri vývoji vozidla eActros od prototypu až po sériovo vyrábané vozidlo a my sa tešíme na pokračovanie nášho pevného partnerstva so spoločnosťou DACHSER na ceste k doprave s nulovými emisiami.“

O sériovo vyrábanom modeli eActros

Batérie modelu eActros sa môžu skladať buď z troch (eActros 300, dojazd 300 km), alebo štyroch batériových sád (eActros 400, dojazd 400 km), z ktorých každá má inštalovanú kapacitu 112 kWh a využiteľnú kapacitu približne 97 kWh. Dva kvapalinou chladené motory poskytujú trvalý výkon 330 kW a vrcholný výkon 400 kW. Okrem toho je možné pri jazde získavať elektrickú energiu späť pomocou rekuperácie. Energia získaná pri brzdení sa vracia späť do akumulátorov eActros a je potom opäť k dispozícii pre pohon vozidla. Vozidlo eActros je možné nabíjať výkonom až 160 kW. Na bežnej rýchlonabíjacej stanici s jednosmerným nabíjacím prúdom s výškou 400A trvá nabitie troch akumulátorov z 20% kapacity na 80 % o niečo dlhšie ako jednu hodinu.

Prechod na plne elektrické nákladné vozidlá je výhodný aj pre vodičov: podľa výrobcu umožňuje jazdná dynamika vozidiel eActros pokojnejšiu a menej namáhavú jazdu ako pri bežných nákladných vozidlách s dieselovým motorom. Nízke ťažisko zlepšuje prejazd zákrutami. Hladina hluku v interiéri bola znížená o 10 dB – čo zhruba zodpovedá zníženiu vnímateľnej hladiny hluku na polovicu – čo tiež prispieva k zvýšeniu komfortu vodiča aj pri plnom zaťažení. Na rozdiel od nákladného vozidla s dieselovým motorom sú tiež výrazne nižšie vibrácie.