CTP chce naďalej potvrdzovať pozíciu lídra

„Na Slovensku je silný dopyt po nehnuteľnostiach s dobrou logistickou dostupnosťou, zázemím pracovnej sily  a s pripravenosťou na zvýšené požiadavky trhu na energetickú efektívnosť,“ hovorí Stanislav Pagáč, regionálny riaditeľ spoločnosti CTP pre Slovenskú republiku.

CTP nedávno odkúpil od rakúskej Erste Bank priemyselný park v areáli letiska v Košiciach. V čom vidíte dôležitosť toho rozhodnutia?

Akvizícia v Košiciach bola pre nás strategická. Rozhodnutie ísť do nej znamenalo potvrdiť pozíciu CTP ako lídra v priemyselnom developmente na Slovensku. Zároveň to reflektuje dôležitosť a náš záväzok rozvíjať a vlastniť sieť výrobno-logistických parkov aj v iných ďalších regiónoch.

V ktorých lokalitách na Slovensku pôsobí CTP?

Aktuálne pôsobíme v desiatich lokalitách – v Bratislave, Nitre, Trnave, vo Voderadoch, Žiline, Hlohovci, Novom Meste nad Váhom, Krásne nad Kysucou, v Prešove a v spomínaných Košiciach. Slovenské portfólio aktuálne tvorí 29 budov a štyri projekty sú momentálne vo výstavbe.

CTP aktuálne pôsobí v desiatich lokalitách na Slovensku.

K akému súbehu globálnych vplyvov dochádza v oblasti výstavby logistických nehnuteľností v poslednom čase?  Nízka neobsadenosť, najmä v nezastavaných oblastiach? Silný dopyt? Vyššia ochota platiť za kvalitné priestory?

Osobne si myslím, že je tu silný dopyt po nehnuteľnostiach s dobrou logistickou dostupnosťou, zázemím pracovnej sily  a s pripravenosťou na zvýšené požiadavky trhu na energetickú efektívnosť. Aj preto sme nedávno podpísali strategické partnerstvo so spoločnosťou BRE, ktoré znamená zavedenie ekologicko-udržateľného certifikačného programu BREEAM In-Use International v celom portfóliu našich nehnuteľností. Táto certifikácia preverí energetickú náročnosť našich budov a ich ekologickú udržateľnosť. Pre realitný trh to je zase signál, že so zavedením inovácií, ktoré sú potrebné pre správu veľkej časti existujúcich budov, nie je na čo čakať.

Zvyšujú sa požiadavky zákazníkov vplyvom priaznivých ekonomických a štrukturálnych faktorov? V čom sa to prejavuje?

V poslednom období evidujeme hlavne zvyšovanie požiadaviek  v oblasti komfortu pre zamestnancov, čo je v konečnom dôsledku možno aj jedna z výhod danej spoločnosti ako zamestnávateľa. Čoraz viac prichádzajú aj požiadavky na efektívny flexibilný dizajn nielen samotných hál, ale aj administratívnych budov. Užívatelia hál reagujú na dopyt trhu po kratších dodacích trasách.

Zameriavajú sa vaši súčasní zákazníci skôr na vyhodnocovanie celkových end-to-end nákladov, ako na jednotlivé operácie pri zadávaní zákaziek na dopravu, nehnuteľnosti či pracovnú silu?

Povedal by som, že do vyhodnocovania vstupujú všetky faktory, teda celková end-to-end, nielen samotné náklady na budovu.

Nakoľko sú rozvíjajúci sa sektor e-commerce, nutnosť byť blízko zákazníkovi a rastúce očakávania spotrebiteľov na rýchlosť dodávky a dostupnosť produktov tlakom pre developerov na zvyšovanie kvality objektov?

Požiadavky e-commerce sú na trhu nepochybne citeľné a všetci na ne musíme reagovať. Ide hlavne o lokalitu, prezentáciu, vizuál objektu a efektívnosť jej využitia.

Vysoké náklady na novú výstavbu rastú vo všetkých aspektoch developerského projektu. Ako sa s tým dokáže popasovať vaša firma?

Snažíme sa na nehnuteľnosti pozerať naozaj komplexne a vyhodnocovať všetky faktory, ktoré v budúcnosti môžu byť ich konkurenčnou výhodou. Ide najmä o neustály vývoj lepšieho využitia priestoru haly, pozemku, využitia lokality pre viacero projektov, ale aj o efektívne využite zdrojov.

Platí to tak pre pozemky, prácu, materiály ako aj pre ceny stavebných firiem a subdodávateľov?

Áno.

Aké kľúčové faktory pre developerov logistických a priemyselných nehnuteľností očakávate v roku 2020?

Diskusia o rozvojovom poplatku v poslednom období utíchla. Ale je to nepochybne jedna z dôležitých premien pre developerov na vstupe. Vnímame trend nárastu zavádzania  rozvojového poplatku vo väčšom počte katastrov. V budúcom roku ovplyvní vývoj na trhu zvýšenie cien distribúcie energií, s čím bude úzko súvisieť snaha užívateľov redukovať náklady.

Na čo sa budú musieť v tomto období pripraviť vaši klienti?

Mať plán na efektívne znižovanie prevádzkových nákladov.

Možno povedať, že v ére silnejúcej konkurencie získajú v oblasti logistiky najlepšie nehnuteľnosti za najvýhodnejšie ceny zákazníci s prepracovanými plánovacími procesmi, proaktívnym prístupom a schopnosťou rýchlo sa rozhodovať?

Určite.

Aké aktivity plánujete na Slovensku v období piatich až desiatich rokov?

Chceme naďalej potvrdzovať pozíciu lídra. Plánujeme posilniť naše pozície v hlavnom meste Bratislava, priniesť na trh nový koncept pre mestskú logistiku a rozvíjať nové lokality v mestách regionálneho významu.

A. Sotník