COVID-19 a jeho vplyv na kapacitu dopravy vo svete

COVID-19 ovplyvňuje operácie dodávateľského reťazca na celom svete v rámci rôznych druhov dopravy a obchodných značiek.

Letecká doprava

Trhy s leteckou nákladnou dopravou naďalej čelia celosvetovým obmedzeniam. Najmä v transatlantických obchodných pruhoch dochádza k výraznému poklesu prepravy, pričom podľa agentúry Agility sa kapacita medzi Európou a USA znížila o takmer 90 %. Na Blízkom východe a na indickom subkontinente sa zvyšujú obmedzenia, pričom celkové zablokovanie Indie od 26. marca významne ovplyvňuje prevádzku letísk.

V obchode v Ázii má vplyv niekoľko nových obmedzení v Singapure, Thajsku, Malajzii, Vietname a Kambodži. Nákladná kapacita sa zvyšuje vo všetkých regiónoch, ktoré očakávajú Severnú Ameriku.

Námorná doprava

V námornej nákladnej doprave COVID-19 naďalej ovplyvňuje dostupnosť priestoru a kontajnerov po celom svete. Predchádzajúce zrušenia plavieb do a z Číny v dôsledku veľmi obmedzených dostupných objemov vývozu zaznamenali podstatne menej priestoru a menej kontajnerov vo všetkých krajinách, ktoré obchodujú s Čínou.

V súčasnosti je v marci z Európy do Ázie dostupných len 20 až 30 % normálnej kapacity. Dopravcovia naďalej účtujú príplatky za sezónu Peak Season. Stále pretrváva nedostatok vybavenia pre suché a chladiarenské kontajnery.

Cestná doprava

V cestnej nákladnej doprave je, vzhľadom na pokračujúce uzatváranie hraníc v Európe a na Strednom východe, nevyhnutné a značné oneskorenie pri medzinárodných a miestnych dodávkach. Medzinárodné linkové ťahy na zberné zásielky do a z Talianska sa od 26. marca 2020 zastavili. Dovozy prichádzajúce do Turecka z krajín EÚ a krajín SNŠ v súčasnosti čelia zdĺhavým oneskoreniam a výrazným kapacitným obmedzeniam.

V Amerike neexistujú v súčasnosti žiadne náznaky závažných problémov s kapacitou cestnej nákladnej dopravy, prevádzka však môže byť obmedzená dostupnosťou objemov dovozu a vývozu kontajnerov. V Ázii zostáva kapacita prepravy čiastočne ovplyvnená nedostatkom vodičov a obmedzeniami týkajúcimi sa medziregionálnej dopravy, ale situácia sa zlepšuje. Väčšina kontajnerových nákladných staníc (CFS) je otvorená a funkčná.