Brittany Ferries sa plaví do sektoru nákladnej dopravy

Spoločnosť Brittany Ferries má v úmysle zintenzívniť spoluprácu so sektorom nákladnej železničnej dopravy. Prevádzkovateľ plavieb naprieč kanálom La Manche ohlásil plány na intermodálnu prepravnú službu pre prívesy bez sprievodu na železničnej sieti pozdĺž francúzsko-atlantického pobrežia. Inovatívna služba poskytne alternatívu k cestnej doprave na veľké vzdialenosti a má dôsledky aj pre dopravcov vo Veľkej Británii.

Prívesy bez sprievodu majú pre prevádzkovateľov trajektov a dopravcov veľký komerčný zmysel. Preprava väčšieho užitočného zaťaženia na mori a kratšie prestoje vodičov kamiónov prispievajú k ziskovosti. Tentoraz však Brittany Ferries šla ešte o krok ďalej. Pripravuje projekt „Železničnej diaľnice“ z prístavu Cherbourg do Lamanšského prielivu a do zálivu Bayonne-Mouguerre na atlantickom pobreží, len pár kilometrov od španielskych hraníc.

Zelenší na súši, zelenší na mori

Projekt, ktorý by rozšíril existujúce námorné trasy Brittany Ferries z anglických prístavov Poole a Portsmouth, bol predmetom štúdie uskutočniteľnosti od roku 2018. V súčasnosti projekt napreduje už aj s partnermi. Cieľom je jeho uvedenie do prevádzky v roku 2021. Spoločnosť propaguje táto diverzifikáciu ako príležitosť splniť svoj záväzok k čistejšej a ekologickejšej prevádzke. Brittany Ferries už oznámila plány na kúpu novej flotily plavidiel poháňaných LPG, čím sa zníži ich závislosť od lodnej nafty.

Manažment Brittany Ferries chváli existujúce plavebmé linky Plymouth – Santander, ktoré spájajú juhozápad Anglicka so severozápadným Španielskom. Dopravcovia sa na túto službu pozerajú ako na spôsob, ako výrazne ušetriť kilometre od Pyrenejského polostrova do Veľkej Británie. Pomocou špeciálnych multimodálnych zariadení v prístavoch by bolo možné prepravovať kontajnery bez sprievodu po železnici a na trajekte po celej trase zo španielskych hraníc na anglické pobrežie, čím by sa oproti kamiónovej doprave cesta skrátila o takmer 900 km.

Technické výzvy

Projekt využije systém piggyback, vyvinutý odborníkmi francúzskej spoločnosti Lohr. Prívesy sa nakladajú na špeciálne navrhnuté otočné železničné dopravné prostriedky vo vyhradených zariadeniach, ktoré ich následne prispôsobia na presun po železnici a nakoniec ich preložia na trajekt. Lohr v súčasnosti pôsobí v oblasti francúzskej vnútrozemskej dopravy. Spoločnosť so sídlom v Štrasburgu plánuje prevádzkovať oveľa širšiu sieť vrátane služieb cez tunel pod Lamanšským prielivom do terminálov na juhu Anglicka.

Brittany Ferries tvrdí, že projekt námornej a železničnej dopravy doplní aj ich súčasnú „Námornú diaľnicu“ v Spojenom kráľovstve a Španielsku tým, že podporí presun z cesty na železnicu pre dopravcov medzi Britskými ostrovmi a Pyrenejským polostrovom. „Spojenie predstavuje prirodzený priebeh medzikanálovej služby do Cherbourgu zo Spojeného kráľovstva a Írska,“ uvádza sa vo vyhlásení. „Podporí rast aktivít v okolí Cherbourgu a Bayonne a je určený na prepravu širokej škály prípojných vozidiel vrátane prívesov s rôznymi typmi výmenných nadstavieb.

Prístavní a železniční partneri

Projekt predpokladá regulačné výzvy v oblasti emisií súvisiacich s dopravou, najmä vo vzťahu k námornej doprave. Budúci prevádzkovateľ uvádza, že ďalšie výhody budú zahŕňať znížené dopravné zápchy, nehody a opotrebenie cestnej infraštruktúry. Francúzsky železničný operátor SNCF rokuje s Brittany Ferries o schválených železničných trasách pre túto službu.

Cherbourg bol vybraný ako prijímajúci prístav z dôvodu dostupnosti pobrežnej železničnej infraštruktúry. Na južnom konci trasy je Európske stredisko pre nákladnú dopravu v Bayonne-Mouguerre navrhnuté tak, aby zvládalo intermodálne toky smerujúce na hranicu so španielskymi Pyrenejami a mohlo vyhovieť potrebám projektu.

Foto: portsmouth-port.co.uk