Automobilky varujú pred dôsledkami brexitu „bez dohody“

Mesiac a niekoľko dní pred tým, ako má Spojené kráľovstvo opustiť EÚ, európsky automobilový priemysel spoločne predložil výzvu, aby sa Spojené kráľovstvo a EÚ vyhli brexitu „bez dohody“.

Popredné organizácie zastupujúce výrobcov vozidiel a dielov naprieč EÚ, Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) a Európske združenie dodávateľov automobilových komponentov (CLEPA), ako aj 24 národných združení, vrátane Výboru francúzskych výrobcov automobilov (CCFA), Nemeckého združenia automobilového priemyslu (VDA), Združenia výrobcov a predajcov automobilov (SMMT) a Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky, spojili sily, aby zdôraznili, aký dopad by mal brexit „bez dohody“ na jedno z najvýznamnejších hospodárskych odvetví Európy.

Automobilový priemysel je jedným z najúspešnejších príbehov v EÚ a prispievateľov k rastu jej bohatstva. Ročne vyrába 19,1 milióna vozidiel a zamestnáva 13,8 milióna ľudí naprieč celým sektorom (každý 16-ty zamestnanec pracujúci v EÚ). Integrálny charakter tohto priemyslu v plnej miere využíva maximum výhod, ktoré prináša jednotný trh a colné únie v prospech firiem v celej EÚ.

Vedúci predstavitelia európskeho priemyslu dnes upozornili na to, že následky brexitu „bez dohody“ budú pre tento životne dôležitý sektor závažné. Odchod Spojeného kráľovstva z EÚ bez dohody by vyvolalo seizmický posun v oblasti obchodných podmienok a vynaložené miliardy eur v colných poplatkoch s následným dopadom na cenu, a tým aj rozhodovanie zákazníka na oboch stranách Lamanšského prielivu.

Koniec obchodu bez prekážok by mohol spôsobiť narušenie presne načasovaného prevádzkového modelu priemyslu, kde náklady na zastavenie produkcie na iba jednu minútu v Spojenom kráľovstve dosahujú 54.700 € (50.000 £). Medzitým by mohli colné poplatky v zmysle pravidiel WTO (Svetovej obchodnej organizácie) len na vozidlá (osobné aj úžitkové) navýšiť spoločný účet EÚ a Spojeného kráľovstva za o 5,7 miliardy € (5 £ miliárd). To by znamenalo potrebu kompenzácie cez zvyšovanie cien pre zákazníka, ak by výrobcovia neboli schopní pokryť dodatočné náklady. Výrobcovia automobilov apelujú, že je potrebné sa vyhnúť takémuto narušeniu systému a dodatočným nákladom a malo by sa vynaložiť všetko úsilie na riadne vystúpenie Spojeného kráľovstva z EÚ.

Christian Peugeot, CCFA President, povedal, že „brexit nie je len problémom Británie, týka sa nás všetkých v európskom automobilovom priemysle a siaha ešte ďalej. Či už ide o vývozcov na britský trh alebo miestnych výrobcov, pričom patríme do oboch skupín, nevyhnutne nás to negatívne ovplyvní.“

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *