Airbus A350 vykonal prvé automatické vzlety

Mnohí z cestujúcich už pravdepodobne zažili – bez toho aby si to uvedomili – že ich lietadlo pristálo automaticky, teda bez zásahu pilotov do riadenia. Takýto systém pristávania, ktorý bol vyvinutý najmä pre pristávanie za praktickej nulovej viditeľnosti sa však používa veľmi zriedka.

Čo ale žiaden cestujúci na svete nezažil, je plne automatický vzlet dopravného lietadla. Európsky letecký gigant, spoločnosť Airbus, nedávno oznámil, že prototyp lietadla A350-1000 vykonal vôbec prvé automatické vzlety z dráhy firemného letiska v Toulouse. Na palube lietadla boli dvaja testovací piloti a traja inžinieri, sledujúci činnosť jednotlivých systémov lietadla.

Automatické vzlety prebiehali tak, že piloti doviedli lietadlo na dráhu a „vycentrovali“ ho tak, aby stálo presne v jej osi, vyznačenej štandardnou prerušovanou bielou čiarou. „Po povolení vzletu sme posunuli páky ovládania ťahu motorov na štartovací výkon, a potom sme už len sledovali činnosť lietadla. To sa dalo do pohybu, pričom presne sledovalo os dráhy a pri dosiahnutí rýchlosti vzletu zdvihlo nos a po niekoľkých sekundách samo vzlietlo,“ povedal testovací pilot Yann Beaufils.

Základom systému automatického vzletu, ktorý Airbus testuje, je počítačová analýza obrazu dráhy pred lietadlom. Prostredníctvom tejto analýzy je rozbiehajúce sa lietadlo udržiavané presne v osi dráhy. Počas štyri a pol hodiny trvajúceho letu vykonalo lietadlo osem automatických vzletov.

Skúšobné automatické vzlety sú súčasťou výskumného programu ATTOL, čo znamená Autonomous Taxi, Take-Off & Landing, čiže autonómne rolovanie, vzlet a pristátie. Program sa začal v júni 2018 a jeho ďalším stupňom má byť testovanie automatického pozemného rolovania i autonómneho pristávania, ktoré sa uskutočnia v polovici tohto roka. Za jednu z hlavných predností systému ATTOL možno považovať to, že nevyžaduje žiadne pozemné prístrojové vybavenie. Na jeho činnosť stačí čiarkovaná biela čiara v osi pristávacej a vzletovej dráhy.

Napriek vývoju automatizovaných systémov riadenia lietadiel sa firma Airbus vyjadrila, že aj v budúcnosti musia byť v centre prevádzky lietadiel piloti, Autonómne technológie majú byť len doplnkom, aby sa piloti mohli viac sústrediť na strategické rozhodnutia než na priame riadenie lietadla.

(mkk)