Aerolínie riešia veľký problém: „Kam s nimi?”

Nájsť spoľahlivý údaj o tom, koľko dopravných (vrátane nákladných) lietadiel je registrovaných na celom svete, je prakticky nemožné. Podľa niektorých odhadov by ich malo byť okolo 23.600, ďalších približne 2500 je dlhodobejšie uskladnených. Ťažko zodpovedateľnou otázkou je aj to, koľko lietadiel je v danej chvíli vo vzduchu.

Tento počet výrazne kolíše v rámci dňa i v rámci roka. Analýzy uvádzajú, že najfrekventovanejšími dňami sú piatky v júli a auguste, keď medzi 14. a 16 hodinou (tzv. svetového času – UTC) je vo vzduchu vyše 16.000 lietadiel. V spomenutom časovom rámci v januári alebo februári je to však „len” približne 13.000 lietadiel. Pandémia koronavírusu však spôsobila drastický pokles leteckej dopravy a mnohé letecké spoločnosti museli takpovediac „uzemniť” svoje lietadlá.

Odhaduje sa, že ku koncu marca klesol počet „pracujúcich” lietadiel o sedem až osem tisíc. Letecké spoločnosti teraz musia riešiť neľahký problém, kam z prevádzky dočasne vyradené lietadlá zaparkovať. Problém „kam s nimi” riešia aerolínie v spolupráci s veľkými letiskami, ktoré boli ochotné premeniť na parkovisko aj niektorú zo svojich vzletových a pristávacích dráh.

Podľa dostupných zdrojov najväčšie parkovisko vzniklo na najväčšom (podľa počtu cestujúcich) letisku na svete Hartsfield-Jackson International Airport. Toto letisko disponuje piatimi paralelnými dráhami. Tri z nich boli premenené na parkoviská, na ktorých parkuje 600 (!) z celkového počtu vyše 900 lietadiel spoločnosti Delta Air Lines, ktorá v Atlante sídli.
Nemecká Lufthansa „uzemnila“ približne 700 zo svojich 760 lietadiel a zaparkovala ich na letiskách vo Frankfurte, Mníchove a Berlíne.

Zaparkované lietadlá rakúskej spoločnosti Austrian Airlines (AUA) zaberajú všetky možné miesta na viedenskom letisku. S troškou humoru to berie šéf Austrian Alexis von Hoensbroech, ktorý si na twitteri zafilozoval, že „naše lietajúce stroje sú teraz skôr pozemné stroje“. Parížske letisko Charlesa de Gaullea muselo kvôli návalu lietadiel Air France znefunkčniť dve vzletové a pristávacie dráhy a použiť ich na parkovanie.

Dubajská spoločnosť Emirates ku koncu marca prakticky zastavila pravidelnú dopravu a svoju flotilu 115 lietadiel A380 zaparkovala na letiskách Dubai World Central (72 lietadiel) a Dubai International Airport (43 lietadiel). Na parkovanie v súčasnosti nevyužívaných lietadiel slúži aj letisko Victorville v Kalifornii, na ktorom sú uskladnené aj stovky definitívne z prevádzky vyradených lietadiel.

(mkk)

Viac článkov o logistike nájdete v novom čísle Logistika Dnes Magazínu, ktorý je k stiahnutiu zdarma TU

Chcete nás podporiť? Budeme radi, ak to urobíte na naše číslo účtu:

SK73 8360 5207 0042 0002 2712